video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

1,918

دانلود:

381

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفت شهودی و عقلانی در حکمت اشراقی سهروردی

نویسندگان

جان محمدی محمدتقی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 39

چکیده

 «حکمت» اصیل نزد سهروردی آن است که بر دریافت های شهودی و ذوقی مبتنی باشد. ولی دریافت های شهودی, دفعی, بسیط, بیان ناپذیر و غیرگزاره ای اند, حال آنکه مخاطب حکمت اشراق با نظامی فلسفی مواجه است که از تالیف مفاهیم و گزاره ها پدید آمده است و دو ویژگی مهم آن تدریجی الحصول و تفصیلی بودن است. با این اوصاف چگونه ممکن است معرفتی که فی نفسه بیان ناپذیر است, مبنای معرفتی شود که فی حد ذاته با مفاهیم و گزاره ها تقویم می شود؟ نگارنده در این مقاله با نگاهی روش شناختی به حکمت اشراق سهروردی نشان می دهد که حکمت بحثی اشراق که توسط او به رشته تحریر درآمده است, چیزی متمایز از معارف شهودی اش بوده و دلالتش بر شهودات نیز به نحو مجازی و یا اعتباری است. در حکمت اشراق, عقل در کشف حقیقت ناتوان, ولی در نظام سازی مبتنی بر شهودات باطنی, خلاق و اصیل است. وظیفه عقل در این مقام نقادی, مفهوم سازی و نهایتا انسجام بخشی به نظام معرفتی گزاره ای است؛ امری که نمی توان آن را از شهود انتظار داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جان محمدی، محمدتقی. (1390). معرفت شهودی و عقلانی در حکمت اشراقی سهروردی. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، -(65/1)، 9-39. SID. https://sid.ir/paper/248302/fa

    Vancouver: کپی

    جان محمدی محمدتقی. معرفت شهودی و عقلانی در حکمت اشراقی سهروردی. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1390؛-(65/1):9-39. Available from: https://sid.ir/paper/248302/fa

    IEEE: کپی

    محمدتقی جان محمدی، “معرفت شهودی و عقلانی در حکمت اشراقی سهروردی،” شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. -، no. 65/1، pp. 9–39، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248302/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی