Start: 2/3/2023 10:09:35 AMEnd: 2/3/2023 10:09:36 AM >> 527

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

614

دانلود:

332

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مولفه های تحول نظام سلامت در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با تکنیک آنتروپی شانون

صفحات

 صفحه شروع 462 | صفحه پایان 474

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از اسناد هدایت کننده در عرصه برنامه­ ریزی سلامت کشور سند تحول نظام سلامت می‫ باشد که تا سال 1404 هدایت‫ کننده فعالیت­ های حوزه سلامت کشور خواهد بود. آموزش و پرورش و آموزش سلامت از جمله حوزه­ های مهمی است که در تحول نظام سلامت به آن توجه شده است. در همین راستا هدف از انجام مطالعه حاضر, تحلیل محتوای کتاب­ های علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس مولفه­ های مرتبط با آموزش در سند تحول نظام سلامت بود تا میزان توجه و پرداختن به این مولفه­ ها در کتب درسی دوره ابتدایی مشخص گردد. روش کار: نوع مطالعه توصیفی و روش مورد استفاده تحلیل محتوا با بهره­ گیری از تکنیک آنتروپی شانون بود. در این تکنیک ابتدا فراوانی هر مولفه در محتوای مورد نظر تعیین می­ گردد, سپس فراوانی­ ها به داده­ های بهنجار تبدیل شده و بر اساس آن بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت برای هریک از شاخص­ ها و مولفه­ های سلامت, حوادث, پیشگیری, تغذیه و شاخص­ های آن­ ها محاسبه می­ گردد. یافته­ ها: ضریب اهمیت به­ دست آمده برای مولفه سلامت تغذیه (308/0) بیش از سایر مولفه­ ها بود و مولفه پیشگیری دارای کمترین مقدار ضریب اهمیت بود (114/0). در میان شاخص­ ها نیز پس از شاخص سلامت تغذیه (191/0), شاخص سلامت جسمانی (189/0) دارای بیشترین ضریب اهمیت بود و ضریب اهمیت به دست آمده برای شاخص پیشگیری از رفتارهای پرخطر معادل صفر محاسبه شد. نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در میان کلیه صفحات کتاب­ های علوم تجربی دوره ابتدایی به مولفه­ ها­ ی سلامت تغذیه و سلامت (جسمانی, خانواده, روانی و محیط) بیش از سایرین و به مولفه پیشگیری بسیار اندک پرداخته شده است. بر همین اساس در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در سند تحول نظام سلامت کشور, و با توجه به اهمیت مولفه­ های مذکور در ارتقای سطح سلامت کشور, ضروری است در محتواهای آموزشی اعم از کتاب­ های درسی و غیردرسی, به مولفه­ های مذکور پرداخته شده و به طور جدی و اساسی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی