video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

388

دانلود:

140

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اخلاق پژوهش در آموزش عالی: ویژگی های فردی و مسوولیت های حرفه ای پژوهشگران

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 115

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش بررسی اخلاق پژوهش با تمرکز بر ویژگی های فردی و مسوولیت های حرفه ای پژوهشگران دانشگاه های دولتی شهر تهران است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا است و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری شد. جامعه پژوهشی شامل استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که از میان آنها در نهایت 37 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان اطلاع رسان انتخاب گردیدند. برای تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها از تحلیل محتوای و سه فرایند پیاده سازی, کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد.یافته ها: نتایج بدست آمده از مصاحبه ها نشان داد که می توان مسوولیت های اخلاقی پژوهشگران را به دو دسته ویژگی های فردی و مسوولیت های حرفه ای تقسیم کرد. ویژگی های فردی شامل تعهد, صداقت, انگیزش, پشتکار و صبوری, روحیه همکاری و کار گروهی در پژوهش است. مسوولیت های حرفه ای پژوهشگران شامل مسوولیت در برابر جامعه, حامیان, همکاران, آزمودنی ها, موضوع پژوهش, محققان دیگر, جمع آوری و تحلیل داده ها و انتشار یافته ها است.نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت بهبود وضعیت رعایت اخلاق پژوهشی در میان جامعه علمی نیازمند توجه به زیرساخت های لازم و کیفیت در پژوهش می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    کارگاه های پیشنهادی