مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

2,457

دانلود:

1,035

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تحول مجسمه سازی ایران

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 26

چکیده

 پس از انقلاب اسلامی ایران, مجسمه سازی با قریب به یک دهه وقفه مواجه گردید. بررسی علل سکون و پیگیری مجدد فعالیت مجسمه سازی - به عنوان یکی از شاخه های اصلی هنرهای تجسمی با فعالیتی در حال گسترش - می تواند در درک جایگاه و ویژگی های کنونی آن راهگشا باشد. بر این اساس مقاله حاضر از طریق مقایسه وضعیت این رسانه با روند آن پیش از انقلاب, با تکیه بر منابع کتابخانه ای به بررسی این مهم می پردازد. نتایج به دست آمده, حاکی از آن است که مجسمه سازی پس از انقلاب به سبب کاربرد مکرر آن توسط نظام شاهنشاهی, التزام به اسلام و تحریم شرعی مجسمه سازی, غرب ستیزی و طرد مدرنیسم بعنوان پدیده ای غربی, با چنین وقفه ای مواجه می شود و سپس کاریرد آن به سبب فعالیت, همراستا با ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی موجه می گردد. جریان مجسمه سازی ایران, پیش و پس از انقلاب اسلامی در رویکردهای کلی خود دارای مشابهت هایی است که موفقیت جریان سقاخانه پس از انقلاب را می توان به مثابه یکی از این موارد تلقی نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طلایی، مینا، و حاتم، غلامعلی. (1390). سیر تحول مجسمه سازی ایران. نقش مایه، 4(9)، 15-26. SID. https://sid.ir/paper/184095/fa

    Vancouver: کپی

    طلایی مینا، حاتم غلامعلی. سیر تحول مجسمه سازی ایران. نقش مایه[Internet]. 1390؛4(9):15-26. Available from: https://sid.ir/paper/184095/fa

    IEEE: کپی

    مینا طلایی، و غلامعلی حاتم، “سیر تحول مجسمه سازی ایران،” نقش مایه، vol. 4، no. 9، pp. 15–26، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.