video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

1,297

دانلود:

312

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فناوری های نوین رسانه ای بر «قطب خبری» شدن تلویزیون در جامعه (با تاکید بر سند افق رسانه)

نویسندگان

نعمتی انارکی داوود

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 199

چکیده

 سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی, به عنوان مهم ترین سازمان رسانه ای کشور, در سال 1383 با تصویب سند افق رسانه, راهبرد های خود را برای یک دوره ده ساله تدوین کرد. در این سند حوزه های مختلف از جمله «خبر» و «فنی» مورد توجه قرار گرفته اند و تاکید شده است با بهره گیری از فناوری های نوین رسانه ای, الگوی تولید و پخش خبر تغییر یابد. در این مقاله راهبرد های سند در حوزه خبر, مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته  است. هدف اصلی تحقیق شناخت عوامل موثر بر کسب موفقیت تلویزیون (سیمای جمهوری اسلامی) به عنوان قطب خبر رسانی در کشور بوده است.نتایج این تحقیق که با روش پیمایش در بین کارکنان صدا و سیما در سایت جام جم-به جزء کارکنان خبری-انجام شد, نشان داد که در شرایط حاضر, سیمای جمهوری اسلامی, یکی از مهم ترین منابع کسب خبر در جامعه به شمار می رود. چند مولفه شامل سرعت در انتشار اخبار, توجه به نیازهای خبری مردم, استقلال حوزه خبر, تنوع خبری و ایجاد رقابت در بین بخش های خبری تلویزیون از مولفه های موثر بر قطب خبری شدن رسانه ای مانند سیماست. همچنین شبکه خبر, در مقایسه با سایر بخش های خبری شبکه های سیما, از قابلیت بیشتری برای تبدیل شدن به قطب خبری برخوردار است. بین سرعت انتشار اخبار سیما و تبدیل آن به قطب خبری جامعه, رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    کارگاه های پیشنهادی