مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش بازنمایی رسانه ای الگوهای مصرف در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای مصرفی مخاطبان

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 147

چکیده

 تلویزیون یکی از عوامل تاثیرگذار در شکل دهی به فرهنگ مصرف در جامعه است. یافته های پژوهشی طی دو دهه اخیر نشان می دهند که برنامه های تلویزیونی (سریال ها و آگهی های بازرگانی) بیشتر به بازنمایی سبک زندگی طبقات مرفه پرداخته اند و از این طریق, عناصر مصرف تجملی را به نمایش درآورده اند. در پژوهش حاضر, در خصوص اثرات رسانه ها, از نظریه کاشت و در مورد نحوه مواجهه مخاطب با پیام های رسانه, از نظریه استفاده و رضامندی بهره گرفته شده است. بر اساس نظریه کاشت, محتوای برنامه های تلویزیونی در دراز مدت می تواند ارزش ها و نگرش های مخاطبان را شکل دهد, در بررسی محتوای مجموعه های تلویزیونی و آگهی های بازرگانی, سازوکار هایی شناسایی شدند که در فرایند برنامه سازی می توانند سبک مصرف تجملی را شکل دهند. این سازوکارها عبارتند از: سناریو, فضاسازی و بازنمایی. با این حال, بر مبنای رویکرد استفاده و رضامندی استدلال می شود که پیام های یاد شده, تاثیری مستقیم و یکسان بر همه مخاطبان نخواهند داشت.نتیجه کلی پژوهش آن است که در محتوای برنامه های تلویزیون, عناصری وجود دارد که می تواند زمینه ساز ایجاد نگرش مصرف تجملی در مخاطبان شود, اما مخاطبان در مواجهه با این پیام ها, بر حسب ویژگی های روان شناختی خود واکنش های متفاوتی نشان می دهند و به این ترتیب, تاثیرات متفاوتی از این پیام ها دریافت می کنند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خوانچه سپهر، شیرزاد، و ناصری، عرفان. (1389). نقش بازنمایی رسانه ای الگوهای مصرف در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای مصرفی مخاطبان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 17(1 (پیاپی 61))، 119-147. SID. https://sid.ir/paper/152837/fa

    Vancouver: کپی

    خوانچه سپهر شیرزاد، ناصری عرفان. نقش بازنمایی رسانه ای الگوهای مصرف در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای مصرفی مخاطبان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1389؛17(1 (پیاپی 61)):119-147. Available from: https://sid.ir/paper/152837/fa

    IEEE: کپی

    شیرزاد خوانچه سپهر، و عرفان ناصری، “نقش بازنمایی رسانه ای الگوهای مصرف در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای مصرفی مخاطبان،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 17، no. 1 (پیاپی 61)، pp. 119–147، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152837/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button