video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

147

دانلود:

55

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی دانشجویان غیر بومی سال اول دارای احساس غربت طراحی شده است.روش: با استفاده از یک غربالگری اولیه, 228 دانشجوی سال اول دانشگاه, 2 هفته بعد از آغاز سال تحصیلی از طریق پرسشنامه احساس غربت ارزیابی شدند. از این تعداد 88 دانشجو بر اساس اکتساب نمره 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین, دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از بین آنها تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت شیوه های آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری قرار گرفت, در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاس های بهزیستی روان شناختی, بهزیستی عاطفی و بهزیستی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنی دار وجود نداشت, اما آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری در گروه آزمایش, نمرات بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی را به طور معنی داری افزایش داد.نتیجه گیری: برنامه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری می تواند جزء برنامه های مداخلاتی در گروه های هدف و جمعیت عمومی مراکز مشاوره دانشگاه ها قرار گیرد تا از طریق افزایش بهزیستی روان شناختی عاطفی و اجتماعی دانشجویان, به افزایش بهره وری محیط آموزشی دانشگاه کمک نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    کارگاه های پیشنهادی