video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

684

دانلود:

289

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملکرد مدارس ایرانیان مقیم عراق در دوره پهلوی اول

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 108

چکیده

 روند تاسیس مدارس به شیوه نوین در اواخر دوره قاجار شتاب فزاینده ای به خود گرفت. این مدارس توسط تجار, شخصیت- های سیاسی و فرهنگی تاسیس و اداره می شد. دردوره پهلوی اول تلاش گسترده ای برای دگرگون ساختن نهادهای فرهنگی کشور انجام شد. دگرگونی فرهنگی با رشد سریع نهادهای جدید و با هدف از هم پاشیدن نهادهای سنتی به وسیله دولت مواجه شد. از میان نهادهای فرهنگی بسیاری که در این دوره تاسیس شد, مدارس ایرانیان خارج از کشور بود. یکی از مهمترین آنها مدارس ایرانیان بین النهرین (عراق) بود. این مقاله درصدد است با تکیه بر اسناد و با روش توصیفی- تحلیلی به پرسش های زیر پاسخ دهد: 1 - دلایل و عوامل تاسیس مدارس ایرانیان مقیم عراق چه بوده است؟ و چه تاثیری در ترویج زبان و ادبیات فارسی داشته اند؟ فرضیه پژوهش بر آن است که وجود مدارس ایرانی در عراق می توانست در ترویج زبان و ادبیات فارسی نقش موثری داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عادل فر، باقرعلی، و پرویش، محسن. (1394). بررسی عملکرد مدارس ایرانیان مقیم عراق در دوره پهلوی اول. پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 51 (دوره جدید)(2 (پیاپی 26) )، 89-108. SID. https://sid.ir/paper/148935/fa

    Vancouver: کپی

    عادل فر باقرعلی، پرویش محسن. بررسی عملکرد مدارس ایرانیان مقیم عراق در دوره پهلوی اول. پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1394؛51 (دوره جدید)(2 (پیاپی 26) ):89-108. Available from: https://sid.ir/paper/148935/fa

    IEEE: کپی

    باقرعلی عادل فر، و محسن پرویش، “بررسی عملکرد مدارس ایرانیان مقیم عراق در دوره پهلوی اول،” پژوهش های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 51 (دوره جدید)، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 89–108، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/148935/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی