Start: 2/8/2023 10:43:57 AMEnd: 2/8/2023 10:44:00 AM >> 337

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

3,810

دانلود:

949

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کودکان دارای اختلال کمبود توجه - بیش فعالی و عادی در دو مقوله هوش هیجانی و سبک های دلبستگی

صفحات

 صفحه شروع 1032 | صفحه پایان 1044

چکیده

 مقدمه: مشکلات و ناسازگاری های کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشن تر می سازد. هدف پژوهش حاضر, مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی با کودکان عادی بود.مواد و روش ها: برای دستیابی به این هدف, از بین مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 90-1389 تعداد 11 مدرسه (1124 دانش آموز) به صورت تصادفی انتخاب و پس از شناسایی دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی (تعداد= 120 نفر), تعداد 60 دانش آموز دارای ADHD (Attention deficit-hyperactivity disorder) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس, پرسش نامه های هوش هیجانی شوت (SEIS یاSchutte emotional intelligence scale ) و پرسش نامه پیوند والدینی ( Parental bonding instrumentیاPBI ) Parker و همکاران را تکمیل کردند, همچنین روش پژوهش حاضر, تحلیلی از نوع علی - مقایسه ای (مقطعی) بوده و برای تحلیل داده ها از آزمون t استفاده شد.یافته ها: میانگین زیرمقیاس های هوش هیجانی در کودکان عادی به ترتیب, در تنظیم هیجان و ابراز هیجانی و در کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی, ارزیابی هیجانات دیگران و ابراز هیجانی بیشتر از سایر مولفه ها است. میانگین نمره دانش آموزان عادی در هوش هیجانی و مولفه های آن از میانگین نمره دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی بیشتر است, به این معنی که در تمام این مقوله ها, بین دانش آموزان عادی و کمبود توجه - بیش فعال تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0.01). میانگین نمره دانش آموزان عادی در مقوله های مراقبت با محبت مادر و مراقبت با محبت پدر, از میانگین نمره دانش آموزان مبتلا به کمبود توجه - بیش فعالی بیشتر بود (P<0.01). همچنین, میانگین نمره دانش آموزان مبتلا به کمبود توجه - بیش فعالی از میانگین نمره دانش آموزان عادی در مقوله های کنترل مادر, کنترل پدر و سبک دلبستگی به طور کلی بیشتر می باشد (P<0.01).نتیجه گیری: بین کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی و کودکان عادی از نظر مولفه های هوش هیجانی تفاوت های معنی داری وجود دارد. کاربرد یافته های این پژوهش و محدودیت ها و پیشنهادهای آن مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بهروز، بهروز، علی آبادی، شهرام، یزدخواستی، فریبا، و ویسی، سعید. (1391). مقایسه کودکان دارای اختلال کمبود توجه - بیش فعالی و عادی در دو مقوله هوش هیجانی و سبک های دلبستگی. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(6)، 1032-1044. SID. https://sid.ir/paper/144157/fa

Vancouver: کپی

بهروز بهروز، علی آبادی شهرام، یزدخواستی فریبا، ویسی سعید. مقایسه کودکان دارای اختلال کمبود توجه - بیش فعالی و عادی در دو مقوله هوش هیجانی و سبک های دلبستگی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1391؛8(6):1032-1044. Available from: https://sid.ir/paper/144157/fa

IEEE: کپی

بهروز بهروز، شهرام علی آبادی، فریبا یزدخواستی، و سعید ویسی، “مقایسه کودکان دارای اختلال کمبود توجه - بیش فعالی و عادی در دو مقوله هوش هیجانی و سبک های دلبستگی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 8، no. 6، pp. 1032–1044، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144157/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی