مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری با رشته تحصیلی در دانشجویان مامایی

صفحات

 صفحه شروع 232 | صفحه پایان 240

چکیده

 1مقدمه: با توجه به اهمیت سازگاری تحصیلی در موفقیت تحصیلی, شناسایی عوامل مرتبط با سازگاری مورد توجه است. هوش هیجانی یک عنصر اساسی برای سازگاری افراد با محیط پیرامون است. بنابراین, با توجه به اهمیت هوش هیجانی در سازگاری رفتارها این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری با رشته ی تحصیلی در دانشجویان مامایی انجام شد. روش ها: مطالعه توصیفی مقطعی, با مشارکت 200 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال 1400 انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه­های اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه سازگاری تحصیلی فرح بخش و ابزار هوش هیجانی بار- آن جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون­های آماری t مستقل و آنالیز رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار spss22 انجام شد. نتایج: بین نمره کل هوش هیجانی و همه ابعاد آن با نمره کل سازگاری تحصیلی رابطه مستقیم وجود داشت همچنین بین نمره کل هوش هیجانی با همه ابعاد سازگاری تحصیلی, تعداد واحد گذرانده (p=0.40, r=0/144) و ترم تحصیلی (p=0.004, r=0/203) رابطه مستقیم دیده شد. اما با سن (p=0.21, r=0/088) و معدل (p=0.09, r=0/120) و سطح تحصیلات والدین (p=0.50, r=0/71) رابطه معنادار نداشت. نمره کل سازگاری با معدل رابطه مستقیم داشت (p=0.03, r=0/154). نتیجه گیری: دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند میزان علاقه مندی بیشتری نسبت به رشته تحصیلی خود دارند لذا جهت سازگاری دانشجویان رشته مامایی با رشته تحصیلی خود می توان از پرورش هوش هیجانی بهره گرفت.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button