مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

3,868

دانلود:

416

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظری تاثیر فشار، زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 63

چکیده

 موتورهای دیزل پاشش مستقیم (D.I.) بطور گسترده ای در کاربرد های خودرو و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. با سخت تر شدن استاندارهای آلایندگی و تمایل به ساختن موتورهایی با بازده بالاتر, درک بهتر فرآیند احتراق این موتورها ضروری است تا بتوان گام بعدی را در بهینه کردن طراحی موتور برای کاهش آلایندگی و بهبود کارکرد موتور برداشت. یکی از پارامترهایی که امروزه نقش مهمی در عملکرد موتور و بهبود احتراق دارد, فشار پاشش سوخت می باشد. در سال های اخیر کدهای کامپیوتری با موفقیت جهت شبیه سازی سه بعدی احتراق در موتورهای احتراق داخلی به کار گرفته شده است. این مطالعه به بررسی تئوری اثرات فشار پاشش سوخت بر عملکرد و آلایندگی یک موتور دیزل چهار سیلندر پاشش مستقیم مجهز به توربوشارژر در قالب یک شبیه سازی عددی توسط یک کد CFD, AVL-FIRE, می پردازد. به منظور ارزیابی نتایج بدست آمده, ابتدا موتور مورد بررسی در نرم افزار Fire شبیه سازی شده و با نتایج حاصل شده از آزمایشات تجربی اعتبار دهی می شود و سپس فشار پاشش تغییر داده می شود. در این تحقیق, فشار پاشش سوخت از 275bar تا 1000bar, با ثابت نگه داشتن میزان مصرف سوخت تغییر داده می شود. در نهایت با تغییر زمان و طول پاشش نقطه بهینه از لحاظ آلایندگی مشخص می شود. نتایج نشان می دهند که با افزایش فشار پاشش سوخت, میزان آلاینده NOx تا حد زیادی افزایش و آلاینده PM در حدود %50 کاهش می یابد. همچنین, در ازای این تغییرات, راندمان موتور در حدود %12 افزایش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی

    APA: کپی

    خباز، س.، و خوشبختی سرای، ر. (1389). بررسی نظری تاثیر فشار, زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم. تحقیقات موتور, 5(19), 49-63. https://sid.ir/paper/135595/fa

    Vancouver: کپی

    خباز سیدعلیرضا، خوشبختی سرای رحیم. بررسی نظری تاثیر فشار, زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم. تحقیقات موتور. 1389 [cited 2023January30];5(19):49-63. Available from: https://sid.ir/paper/135595/fa

    IEEE: کپی

    خباز، س.، خوشبختی سرای، ر.، 1389. بررسی نظری تاثیر فشار, زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم. تحقیقات موتور, [online] 5(19), pp.49-63. Available: https://sid.ir/paper/135595/fa.