Start: 2/7/2023 11:10:27 AMEnd: 2/7/2023 11:10:27 AM >> 760

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

202

دانلود:

54

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: ابطال نظریه اثرپذیری وحی از فرهنگ عصر نزول از دیدگاه ملاصدرا (عنوان عربی: تفنید نظریة تأثر الوحی بثقافة عصر النزولمن وجهة نظر الملاصدرا)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 61

کلیدواژه

سروش (کلیدواژه عربی: صدرالمتألهینQ2
الهاتف الغیبی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:«وحی» حقیقت رازآلودی است که از قلمرو اصطیاد عقل و حس استبعاد دارد؛ با این حال برخی از روشنفکران معاصر درباره این حقیقت مرموز معتقدند وحی محصول تجربه دینی است و به شخصیت و قوه خیال پیامبر در تولید وحی موضوعیت و فاعلیت داده است.در این تحقیق, ابتدا تعریفی از وحی و فرهنگ و نوع مواجهه قرآن با فرهنگ عصر نزول ارائه می شود. سپس از منظر فلسفه صدرایی اثبات می شود که: اولا: وحی تعینی پیشینی و ثابت در علم الهی و عالم عقل داشته و پیامبر تنها دریافت کننده و ابلاغ کننده امین آن بدون تغییر در عالم حس بوده است. ثانیا: قوه خیال پیامبر فقط قابل وحی و کاشف حقایق است, نه فاعل آن. ثالثا: وحی در فرآیند تنزیل, متغیر و متاثر از هیچ امر خارجی مانند فرهنگ نیست. رابعا: وحی حقیقتی فراتر از زمان و زبان بوده و همیشه دارای حجیت است؛ در نتیجه ایده برخی روشنفکران در مورد وحی, فاقد پشتوانه های عقلی و فلسفی صدرایی است و اصرار بر آن بی دلیل است.   چکیده عربی: الوحی حقیقة خفیة لا تخضع لإدراک العقل والحس, و مع هذا فان بعض المثقفین المعاصرین یعتقدون حول هذه الحقیقة الخفیة أن الوحی حصیلة التجربة الدینیة وله موضوعیة وفاعلیة بشخصیة النبی (ع) و قوة خیاله فی ایجاد الوحی.فی هذا التحقیق, نقدم تعریفا للوحی وللثقافة ولنوع مواجهة القرآن لثقافة عصر النزول. ثم نثبت من وجهة نظر الفلسفة الصدرائیة ما یلی: أولا أن الوحی کان له تعین سابق و ثابت فی العلم الإلهی و عالم العقل, والنبی کان فقط متلقیا و مبلغا أمینا له, من غیر تغییر فی عالم الحس. ثانیا: إن قوة خیال النبی (ع) کانت فقط قابلة لتلقی الوحی و کاشفة عن حقائقه و لیست فاعلة له. ثالثا: إن الوحی فی عملیة التنزیل لم یتغیر و لم یتأثر بأی أمر خارجی کالثقافة مثلا. رابعا: الوحی حقیقة فوق الزمان واللغة و له علی» الدوام حجیته. و هذا ما یعنی بالنتیجة أن الفکرة التی طرحها بعض المتنورین فی ما یخص الوحی تفتقر إلی» ما یدعمها من الأدلة العقلیة والفلسفیة الصدرائیة, والتمسک بها لیس له سبب یبرره.    

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی