مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

صفحات

 صفحه شروع 498 | صفحه پایان 508

چکیده

 مقدمه: استرس نقش مهمی در پیدایش اختلالات روانی و کاهش کارآیی افراد دارد. دانشجویان از گروه هایی هستند که با عوامل استرس زای بسیاری روبه رو هستند, به ویژه دانشجویان دندان پزشکی به دلیل ماهیت حرفه دندان پزشکی و کار در محیط بالینی و حجم بالای دروس تئوری و تکالیف عملی معمولا استرس زیادی را تجربه می کنند. هدف این مطالعه ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان پزشکی در دانشگاه های کشور بود.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه تحلیلی- مقطعی بود که در آن تعداد 298 دانشجوی شاغل به تحصیل در دو سال آخر رشته دندان پزشکی از سه دانشکده تیپ یک و چهار دانشکده تیپ دو به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و یک پرسش نامه خود ایفا برای سنجش استرس زایی 37 عامل مختلف آموزشی توسط آنان تکمیل شد. داده های حاصل با استفاده از شاخص های آماری توصیفی و با آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد (a=0.05).یافته ها: از مجموع دانشجویان شرکت کننده در مطالعه, 57.5 درصد دختر بودند. از دانشجویان, 45 درصد اعلام کردند که به علت نگرانی از ابتلا به بیماری عفونی واگیردار مثل ایدز و هپاتیت در هنگام کار برای بیمار استرس دارند. پس از آن زمان ناکافی بین اتمام کلاس های تئوری و شروع بخش های عملی (38 درصد) و نیز تعداد ناکافی استاد نسبت به دانشجو (36 درصد) استرس زاترین عوامل گزارش شدند. عوامل مربوط به امور آموزشی و نیز نگرانی از ابتلا به بیماری عفونی واگیردار در دانشجویان دختر استرس زاتر از دانشجویان پسر بود, ولی در دانشجویان پسر اشتغال به کار در حین تحصیل نسبت به دانشجویان دختر عامل استرس زاتری بود (p value<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که عواملی مانند نگرانی از ابتلا به بیماری های عفونی و برخی از امور آموزشی دانشکده در دانشجویان استرس زا می باشند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدمعلمی، زهرا، و ناصری، فرزاد. (1392). ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، 9(6)، 498-508. SID. https://sid.ir/paper/126101/fa

    Vancouver: کپی

    سیدمعلمی زهرا، ناصری فرزاد. ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان[Internet]. 1392؛9(6):498-508. Available from: https://sid.ir/paper/126101/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سیدمعلمی، و فرزاد ناصری، “ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور،” مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، vol. 9، no. 6، pp. 498–508، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/126101/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button