مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

115
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 88

چکیده

 مقدمه و هدف: افسردگی به عنوان اختلال روانی رایج ممکن است فرایند تحصیلی و روانشناختی دانش آموزان را با آسیب جدی مواجه کند,؛ بنابراین, هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها 30 نفر واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. این افراد به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. هر دو گروه به پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و نشاط اجتماعی زارع و امین پور (1390) پاسخ دادند. گروه آزمایش بهصورت گروهی آموزش مثبت اندیشی سلیگمن و همکاران (2005) را در 8 جلسه 90 دقیقه ای در دو ماه دریافت کرد و گروه گواه آموزشی ندید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مثبت اندیشی منجر به افزایش درگیری تحصیلی (0/01>P, 53/262=F) و افزایش نشاط اجتماعی (0/01>P, 71/399=F) در دانشآموزان افسرده شد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد مهارتهای مثبت اندیشی به طور مؤثری باعث بهبود درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده شده است. نتایج این پژوهش ضرورت کاربرد آموزش مهارت های مثبت اندیشی را در بهبود ویژگی های روانشناختی اجتماعی-تحصیلی دانش آموزان افسرده خاطرنشان می سازد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مشهدی، رضا، غنی فر، محمدحسین، جعفرطباطبایی، تکتم سادات، و جعفرطباطبایی، سمانه سادات. (1401). اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده. تحقیقات سلامت در جامعه، 8(3 )، 78-88. SID. https://sid.ir/paper/1119973/fa

    Vancouver: کپی

    مشهدی رضا، غنی فر محمدحسین، جعفرطباطبایی تکتم سادات، جعفرطباطبایی سمانه سادات. اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده. تحقیقات سلامت در جامعه[Internet]. 1401؛8(3 ):78-88. Available from: https://sid.ir/paper/1119973/fa

    IEEE: کپی

    رضا مشهدی، محمدحسین غنی فر، تکتم سادات جعفرطباطبایی، و سمانه سادات جعفرطباطبایی، “اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده،” تحقیقات سلامت در جامعه، vol. 8، no. 3 ، pp. 78–88، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1119973/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button