Start: 2/2/2023 2:46:47 PMEnd: 2/2/2023 2:46:47 PM >> 605

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

500

دانلود:

99

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سبک های دلبستگی ناایمن اضطرابی / اجتنابی، ناایمن اضطرابی / دو سو گرا و ایمن جوانان دارای نقایص بینایی، شنوایی و جوانان عادی شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 113

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های دلبستگی جوانانی که دارای نقص  بینایی و شنوایی بودند و همچنین جوانان عادی شهر اصفهان انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت پس رویدادی (علی - مقایسه ای) انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه جوانان (18 تا 28 سال) تشکیل دادند که دارای نقایص بینایی و شنوایی و نیز جوانان عادی بودند. تعداد 80 نفر جوان دارای نقص بینایی (40 دختر و 40 پسر), 90 نفر جوان دارای نقص شنوایی (45 دختر و 45 پسر) و 80 نفر جوان عادی (40 دختر و 40 پسر) به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه سنجش سبک های دلبستگی Hazen و Shaver و پرسش نامه جمعیت شناسی محقق بود. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از روش تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد.یافته ها: بین سبک های دلبستگی جوانان دارای نقایص بینایی, شنوایی و جوانان عادی تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.001). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دلبستگی ناایمن اضطرابی / اجتنابی, ناایمن اضطرابی / دوسوگرا و دلبستگی ایمن جوانان در هر سه گروه تفاوت معنی داری وجود داشت(P<0.001) . در این پژوهش بین میانگین نمرات دلبستگی ناایمن اضطرابی/  اجتنابی, ایمن و ناایمن اضطرابی / دوسوگرا جوانان پسر و دختر سه گروه, تفاوت معنی داری دیده نشد (P=0.165).نتیجه گیری: جوانان دارای نقایص بینایی و شنوایی در مقایسه با جوانان عادی بیشتر در معرض خطر دلبستگی ناایمن قرار داشتند. قابل ذکر است که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا در جوانان دارای نقایص شنوایی و بینایی و نیز سبک دلبستگی ایمن در جوانان گروه عادی بالا بود. همچنین نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا در جوانان دارای نقایص شنوایی بالاتر از جوانان دارای نقایص بینایی بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی