مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 257

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش کنترل کننده سبک های مقابله بر تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اجرا شد. نمونه ای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) پرسشنامه های تنیدگی دوران دانشجویی (گادزلا, 1991) و مقابله با موقعیت های تنیدگی زا (اندلر و پارکر, 1990) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی, بین سبک مقـابله مساله محور و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت, بین سبک های مقابله هیجان محور و اجتنابی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی, بین تنیدگی تحصیلی با سبک مقابله مساله محور رابطه منفی, و بین تنیدگی تحصیلی و سبک های مقابله ای هیجان محور و اجتنابی رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای تنیدگی تحصیلی, سبک های مقابله مساله محور, هیجان محور و اجتنابی به ترتیب %2, %3, %9 و 1% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. به عبارت دیگر, رابطه بین تنیدگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی فقط تحت تاثیر سبک های مقابله مساله محور و هیجان محور قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر بر ضرورت بازشناسی نقش کنترل کننده سبک های مقابله با تنیدگی (مساله محور و هیجان محور) را در رابطه تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تاکید کرد و راهبردهای موثر برای ارتقای سبک های مقابله ای کارآمد در دانشجویان مورد بحث قرار گرفت.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، کدیور، پروین، و دانشورپور، زهره. (1386). نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 3(11)، 249-257. SID. https://sid.ir/paper/101404/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، کدیور پروین، دانشورپور زهره. نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1386؛3(11):249-257. Available from: https://sid.ir/paper/101404/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، پروین کدیور، و زهره دانشورپور، “نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 3، no. 11، pp. 249–257، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101404/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button