The process cannot access the file 'e:\log\f.14010707.log' because it is being used by another process.

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

مهندسی عمران امیرکبیر (امیرکبیر) | سال:1394 | دوره:47 | شماره:1

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    109
  • صفحه پایان: 

    117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1156
  • دانلود: 

    188
چکیده: 

افزایش روزافزون استفاده از مس و آلیاژهای آن با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این فلز در صنایع الکترونیک و متالورژیکی، آلیاژهای فولادی و سایر کاربردها، سبب توجه ویژه به استحصال این عنصر از کانه های با عیار پایین مس، با استفاده از روش های هیدرومتالورژی گردیده است. در این تحقیق به منظور تعیین شرایط بهینه ی فرایند استخراج حلالی مس از منابع اکسیدی آن، پارامترهای موثر بر استخراج مس از محلول های آبی مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله پارامترهای موثر بر استخراج، تاثیر هم افزایی حلال های آلی تری بوتیل فسفات(TBP) ، متیل ایزوبوتیل کتون (MIBK) و دی اتیل هگزیل فسفریک اسید (D2EHPA) است. انجام فرایند استخراج حلالی، در غلظت 15 درصد D2EHPA رقیق شده در کروزن و نسبت حلال های آلی TBP: MIBK برابر با 3: 7، در یک محیط بافری که به وسیله ی 1 میلی مول استات سدیم، در نسبت فازی A: O برابر با 1: 1 و در  pH=5ایجاد گردیده است، قابلیت استحصال بیش از 99 درصد مس توسط حلال های آلی را سبب می گردد.

آمار یکساله:  

بازدید 1156

دانلود 188 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    13
  • صفحه پایان: 

    25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

مسیریابی فقط بر اساس داده های ترافیک گذشته همواره نتیجه بخش نیست. چون به دلیل وقوع تصادفات، تعمیرات خیابان ها و غیره، گاهی تغییرات شدیدی در حجم ترافیک خیابان ها پیش می آید. از سویی دیگر مسیریابی فقط بر اساس داده های لحظه ای ترافیک مناسب نیست، زیرا در مورد یال های نزدیک می توان به داده های لحظه ای اعتماد نمود، ولی در مورد یال های دورتر داده های لحظه ای اعتبار خود را به تدریج از دست می دهند، چون تا به آن ها برسیم وضعیت ترافیک تغییر کرده است. هدف این تحقیق ارائه روشی جدید برای مسیریابی بر اساس ترکیب فازی داده های گذشته و لحظه ای است. در این روش، مبنای مسیریابی در حالت عادی داده های گذشته است. در صورت وقوع حادثه ای خاص در یکی از یال های شبکه، در فاصله ای مناسب و قبل از رسیدن به محدوده حادثه، با توجه به محل وقوع حادثه مجددا مسیریابی انجام می شود. وزنی که به یال های شبکه اختصاص می یابد بر اساس ترکیبی فازی از داده های گذشته و لحظه ای محاسبه می شود و از یک مدل استنتاج فازی برای محاسبه وزن های اختصاصی به داده های لحظه ای و گذشته استفاده می گردد. این وزن ها متغیر بوده و تابع فاصله یال موردنظر از محل فعلی خودرو در لحظه تصمیم گیری هستند. نتایج نشان می دهند که روش پیشنهادی ترکیب داده های لحظه ای با داده های گذشته باعث می شود در صورت بروز حادثه، مسیر تعیین شده نه تنها از موقعیت یال حادثه دیده بلکه از یال های منتهی به آن نیز دور شود.

آمار یکساله:  

بازدید 262

دانلود 49 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    141
  • صفحه پایان: 

    151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    186
  • دانلود: 

    134
چکیده: 

به علت اهمیت شبکه های فاضلابرو در عملکرد جوامع، وضعیت جاری شبکه ها و هزینه های گزاف جایگزینی این سیستم ها، نیازمند بهسازی و بهبود سیستم های فاضلابرو برای افزایش عمر سرویس دهی آن ها هستیم. همچنین لزوم تعیین اولویت های تعمیری برای تخصیص متناسب بودجه های محدود تعمیر و نگهداری در کنار مشکلات و ضعف های استانداردها و دستورالعمل های ارزیابی موجود، تهیه سیستم های هوشمند و خبره کامپیوتری برای ارزیابی شبکه های فاضلاب بیش از پیش نمایان می کند.. مهندسان می توانند با تهیه اجزاء نرم افزاری بر پایه سیستم های مدیریت دارائی هزینه های سنگین بازسازی را محدود کرده و در هر سال هزاران کیلومتر از فاضلابروها را بازرسی کنند. مقاله حاضر به بررسی تعدادی از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در مدیریت دارائی فاضلابرو در دنیا می پردازد و سپس به بررسی وضعیت آن در ایران اشاره می کند. این سیستم ها بر مبنای عملکردشان در ارتباط با سیستم کامل مدیریت دارائی زیرساختار دسته بندی می شوند. در ادامه مفهموم اصلی هر یک از این ابزارها توضیح داده شده و داده های ارتباطی مورد نیاز مشخص گردیده اند. به علاوه این مقاله نگاهی به مسائل دربرگیرنده استفاده از ابزارهای معمول خواهد داشت و چارچوبی از نیازهای تحقیقات آینده در این زمینه را ارائه خواهد کرد.

آمار یکساله:  

بازدید 186

دانلود 134 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    153
  • صفحه پایان: 

    163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

سطح ویژه بسیار بالای نانوسیلیس ها می تواند باعث کلوخه شدن آن ها به علت نیروهای جاذب سطحی شده و عملکرد ریزپرکنندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. در تحقیق حاضر وضعیت پخش نانوسیلیس های پایروژنیک در محیط آبی و پارامترهای تاثیرگذار روی آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصله نشانگر آن است که بر خلاف سل های نانوسیلیس که تک ذرات مجزا هستند، نانوسیلیس های پایروژنیک بصورت کلوخه های بزرگ در محیط آبی حضور دارند. افزایش انرژی پخش، خصوصا کاربرد روش التراسونیک قابلیت شکستن کلوخه ها را در حد کلوخه های کوچک فراهم می آورد. افزایش قلیائیت محیط نیز در شکستن کلوخه ها موثر بوده و با کاربرد توام پارامترهای افزایش مقدار انرژی پخش و تنظیم قلیائیت محیط امکان شکستن کلوخه ها در محیط آبی در حد کلوخه های اولیه فراهم می آید.

آمار یکساله:  

بازدید 84

دانلود 48 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    165
  • صفحه پایان: 

    174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    67
چکیده: 

در مقاله حاضر نتایج مدل سازی توزیع آلودگی نفتی در ناحیه شمال غربی خلیج فارس در نزدیکی چاه الاحمدی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور مدل دو بعدی توزیع آلودگی نفتی در آب دریا تهیه شده است که جهت افزایش دقت آن در تخمین جملات انتقال از روش بالادست مرتبه سوم همراه با محدودکننده GH استفاده شده است. در این مدل نفتی در دو لایه لکه سطحی و امولسیون مغروق مورد بررسی قرار می گیرد. این مدل بر اساس اطلاعات هیدرودینامیک و سرعت جریان آب، باد، تبخیر، امولسیون و جذب ساحل، توزیع و حرکت لکه آلودگی را پیش بینی می نماید. در مطالعه موردی در ساحل خلیج فارس از اطلاعات ماهانه بادهای ماه های مختلف در خلیج فارس جهت پیش بینی طولانی مدت لکه آلودگی استفاده شده است. با مقایسه نتایج مدل آلودگی نفتی با داده های اندازه گیری شده آلودگی نفتی خلیج فارس، دقت بالای مدل عددی و شیوه مدل سازی انجام شده، اثبات گردیده است.

آمار یکساله:  

بازدید 228

دانلود 67 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    175
  • صفحه پایان: 

    183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    99
  • دانلود: 

    46
چکیده: 

ساخت تونل در زمین نرم باعث جابجایی زمین اطراف آن می شود. پیش بینی تغییر شکل ناشی از تونل سازی و برآورد آسیب ناشی از آن بر سازه های اطراف، بخش حیاتی طراحی و برنامه ریزی ساخت تونل در نواحی شهری است. در این مقاله ایستگاه O7 خط هفت متروی تهران که در منطقه ای تجاری- مسکونی با تراکم زیاد واقع شده است، با استفاده از نرم افزار فلک سه بعدی مدل سازی شد. ایستگاه به روش زیرزمینی حفاری شده، بطوریکه ابتدا یک گالری در وسط ایستگاه به منظور دسترسی و حفاری شمع های کناری و طاق های بتنی حفاری شد. شمع ها و طاق های بتنی برای کنترل نشست و به عنوان نگهداری موقت به فاصله داری 1.2 متر ایجاد شدند. در مرحله بعدی داخل ایستگاه حفاری و سیستم نگهداری اصلی آن نصب شد. از ساختمان های اطراف ایستگاه 2 دستگاه ساختمان در حوزه تاثیر ایستگاه واقع بودند که با توجه به نشست بالای 10 میلیمتر این ساختمان ها در مرحله اول ارزیابی خطر آسیب در ناحیه ناایمن قرار گرفتند. بنابراین مرحله دوم ارزیابی خطر آسیب با استفاده از روش سختی نسبی انجام شد. در این مرحله ساختمان ها در ناحیه ایمن قرار گرفتند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ایجاد ایستگاه، خطری برای ساختمان های مجاور ندارد.

آمار یکساله:  

بازدید 99

دانلود 46 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    27
  • صفحه پایان: 

    40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

تجربه زلزله های متعدد در دنیا نشان می دهد برای یک زمین لرزه مشخص، میزان آسیب سازه های با مشخصه های تقریبا همسان به شدت متاثر از وضعیت ساختگاه است، که از آن به عنوان اثرات ساختگاهی یاد می شود. در اکثر تحلیل های مربوط به تفرق امواج لرزه ای که برای بررسی اثرات ساختگاهی انجام شده، دره ها معمولا به شکل دلخواه و منشوری فرض می شوند. آنچه در واقعیت وجود دارد در اغلب موارد غیرمنشوری بودن دره ها در راستای محور طولی دره است به طوری که معمولا محل های تنگ شدگی دره ها به عنوان ساختگاه های مناسب انواع سازه ها انتخاب شده و مورد مطالعه قرار می گیرند. در این تحقیق رفتار دینامیکی دره های منشوری و غیرمنشوری با استفاده از روش المان مرزی سه بعدی در شکل های مثلثی، ذوزنقه و نیم دایره تحت امواج SH بررسی شده است. نتایج نشان می دهند که جابجایی دره های غیرمنشوری که دارای تنگ شدگی در میانه و بازشدگی در دو انتهای دره می باشند، با توجه به فرکانس و زاویه برخورد موج در بعضی نقاط، بیشتر از دره های منشوری می باشد. بنابراین لازم است، برای به دست آوردن مقادیر دقیق اثرات ساختگاهی مدلسازی سه بعدی که واقعی تر باشد از دره ها انجام شود.

آمار یکساله:  

بازدید 144

دانلود 78 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    41
  • صفحه پایان: 

    51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    91
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

در این مقاله به بررسی تاثیر میکروسیلیس، فوق روان کننده و الیاف GFRP بر مقاومت پیچشی در تیرهای بتنی ساخته شده از بتن خودتراکم پرداخته شده است. بتن خودتراکم و بتن شاهد در این تحقیق بر مبنای 20 طرح اختلاط متفاوت و با دو نسبت آب به سیمان 0.35 و 0.45 ساخته شده اند. برای آزمایش پیچش، تیرها با ابعاد 40×10×10 سانتی متر ساخته شده اند. برای تعیین مقاومت فشاری و انجام آزمایش امواج فراصوت، نمونه مکعبی با ابعاد 10×10×10 سانتی متر و استوانه ای استاندارد با ابعاد 30×15 سانتی متر ساخته شد و پس از نگهداری مرطوب در یک دوره 28 روزه تحت آزمایش قرار گرفتند. نتایج آزمایشگاهی بدست آمده نشان داده است که تاثیر میکروسیلیس در نسبت آب به سیمان 0.45 بر روی ظرفیت پیچشی تیر بتنی بیشتر است. افزایش مقاومت پیچشی در تیرهای بتنی دورپیچ شده با الیاف GFRP در حدود 43% برآورد شد. با استفاده از آزمایش امواج فراصوت، مقاومت فشاری بتن خودتراکم با خطای 2% بدست آمد. همچنین می توان از روابط آئین نامه ای مربوط به تخمین ظرفیت پیچشی بتن معمولی برای تعیین مقاومت پیچشی بتن خودتراکم استفاده نمود.

آمار یکساله:  

بازدید 91

دانلود 35 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    53
  • صفحه پایان: 

    60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    394
  • دانلود: 

    115
چکیده: 

کاربرد مواد FRP بدلیل داشتن ویژگی های ممتازی چون نسبت بالای مقاومت به وزن، دوام در برابر خوردگی و سرعت و سهولت در حمل و نصب، به سرعت رو به افزایش است. استفاده از میلگردهای FRP به جای میلگردهای فولادی به طور قابل ملاحظه ای از زیان های ناشی از بروز خوردگی در اعضای بتنی به خصوص در سازه های مجاور آب ها جلوگیری می کند.در این مقاله به منظور بررسی اثر جایگزینی آرماتورهای فولادی ستون با آرماتورهای FRP، ستون هایی در برنامه اجزا محدود مدل سازی شده اند که در آن ها آرماتورهای طولی با میلگردهایی از جنس CFRP جایگزین شده اند، سپس اثر پارامترهای مختلفی همچون درصد آرماتورهای طولی FRP و مقاومت مشخصه بتن بر روی ظرفیت خمشی و شکل پذیری ستون بررسی شده است. همچنین بررسی های صورت گرفته بر روی ستون های بتنی تقویت شده با میلگردهای طولی فولادی و CFRP، نشان داد که با میزان درصد میلگرد CFRP کمتری می توان به مقاومت قابل قبولی دست یافت.

آمار یکساله:  

بازدید 394

دانلود 115 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    61
  • صفحه پایان: 

    77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    462
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

وقوع زلزله های اخیر بیانگر این مطلب است که بکارگیری آیین نامه های طرح لرزه ای، متضمن حفاظت جامع و مناسب سازه در برابر زلزله نیست. زیرا سازه های موجود در هنگام زلزله دارای سطوح مختلف عملکردی هستند و این در حالی است که هدف آیین نامه های موجود تامین سطح ایمنی جانی از طریق کنترل آسیب در زلزله های خفیف تا متوسط و جلوگیری از فرو ریزش در زلزله های بزرگ است. هدف از طراحی بر اساس عملکرد تامین ایمنی سازه در سطوح مختلف خطر است که متناسب با رفتار مورد انتظار آن باشد. در این راستا بررسی عملکردی رفتار ساختمان های طراحی شده بر مبنای آیین نامه های داخلی می تواند در تصحیح، تکمیل و توسعه این آیین نامه ها که در برگیرنده رفتار سازه ها است، موثر افتد. به همین منظور در این تحقیق تعداد 72 قاب خمشی بتن مسلح با شکل پذیری متوسط و کم بر اساس استاندارد 2800 زلزله و آیین نامه بتن ایران طراحی شده و رفتار آن ها در هنگام وقوع زلزله بر مبنای سطوح مختلف عملکردی مورد مطالعه قرار گرفته است. عملکرد لرزه ای قاب های مورد مطالعه به دو روش تحلیلی استاتیکی غیرخطی (بارافزون) و دینامیکی غیرخطی (در حوزه زمان) مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بدست آمده با هم مقایسه شده اند. این نتایج نشان می دهند که قاب های با شکل پذیری متوسط (به جز قاب های 2 طبقه) در اثر زلزله در سطح خطر یک، دارای سطح عملکرد ایمنی جانی بوده و با افزایش ارتفاع طبقات، اغلب آن ها عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه را نشان می دهند. در بین قاب های با شکل پذیری کم نیز، کلیه قاب های 6، 8 و 10 طبقه منظم دارای نقطه عملکردی در سطح عملکرد ایمنی جانی بوده اند ولی قاب های 2 و 4 طبقه دارای سطح عملکرد ضعیف تری نسبت به اهداف در نظر گرفته شده در استاندارد 2800 بوده اند. در مقایسه ای کلی بین قاب های با شکل پذیری متوسط و کم، رفتار مناسب تر و ظرفیت رفتار غیرخطی بیشتری در قاب های با شکل پذیری متوسط مشاهده شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 462

دانلود 114 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    79
  • صفحه پایان: 

    97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    80
چکیده: 

پروژه های خطی تکراری پروژه هایی هستند که در آن ها دسته ای از فعالیت ها در واحدها یا بخش های مختلف پروژه تکرار می شوند. به دلیل ماهیت این پروژه ها و اهمیت مسائلی مانند پیوستگی کار منابع، نرخ بهره وری متغیر پرسنل و تاثیر یادگیری بر کارایی نیروی انسانی، برنامه زمان بندی آن ها بسیار اهمیت دارد که با روش های معمول نمی توان آن را بهینه نمود. در تحقیقات پیشین، بر مساله یادگیری پرسنل تاکید بسیاری گردیده اما کمتر به این مورد پرداخته شده است. در این پژوهش، روشی برای مدل سازی نرخ یادگیری و لحاظ نمودن آن در محاسبات روش خط تعادل ارائه گردید. شایان ذکر است که در روش پیشنهادی از تئوری مجموعه های فازی برای تعیین نرخ یادگیری استفاده شده است. پس از محاسبه نرخ یادگیری، از آن برای محاسبه مقدار نفر- ساعت مورد نیاز، نرخ بهره وری متغیر منابع انسانی و مدت زمان مورد انتظار برای اجرای فعالیت ها در هر واحد از پروژه استفاده می گردد. بر اساس نتایج بدست آمده، معلوم شد که یادگیری حاصل از تکرار، منجر به کاهش زمان و هزینه اجرای پروژه می شود.

آمار یکساله:  

بازدید 265

دانلود 80 استناد 0 مرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    47
  • شماره: 

    1
  • صفحه شروع: 

    99
  • صفحه پایان: 

    108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    115
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

امروزه مطالعه رفتار مکانیکی- هیدرولیکی خاک ها در دمای بالا مورد توجه محققین رشته ژئومکانیک قرار گرفته است. به خصوص بررسی رفتار موانع رسی و بستر طبیعی موجود در مراکز دفن عمیق ضایعات هسته ای که خاک در معرض دمای تا حدود 120 درجه سانتی گراد قرار می گیرد نیاز به ارتقاء دستگاه های معمول آزمایش های مکانیک خاک را روزافزون نموده است. این مقاله روند طراحی، ساخت و کالیبراسیون سلول و اجزا دستگاه سه محوری که با نوآوری در حداکثر دمای قابل حصول، برای اولین بار در ایران انجام پذیرفته است مرور می کند. نتایج یک مطالعه بر رفتار مخلوط بنتونیت- ماسه به عنوان مانع مهندسی مرکز دفن، که با این دستگاه انجام شده ارائه گردیده است.

آمار یکساله:  

بازدید 115

دانلود 78 استناد 0 مرجع 0

تبلیغات

مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID