برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مدیریت رنگ و نور برای فضای آموزشی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: حافظي اكرم*
 
 *دانشگاه فرهنگيان، تهران، ايران
 
عنوان همایش: همايش ملي پژوهش هاي مديريت و علوم انساني در ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه پژوهشي مديريت مدبر
زمان:  1396دوره 3
 
چکیده: 

فضاي آموزشي مناسب، از عوامل مهم و موثر در بهبود و بالا بردن کيفيت آموزش و يادگيري و يکي از مقوله هاي مهم در آموزش و پرورش به حساب مي آيد.بهبود فضاهاي فيزيکي مي تواند به يادگيري دانش آموزان در حيطه هاي شناختي، عاطفي و مهارتي کمک کند و انگيزه هاي آنها را بالا ببرد. بهره گيري از علم روان شناسي محيط، تاثير بسياري از عوامل و عناصر محيطي به ويژه رنگ و نور را بر رفتار و قدرت درک و يادگيري دانش آموزان مورد بررسي قرار داده است. در اين راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسي نحوه مديريت رنگ و نور در فضاهاي آموزشي به ويژه مدارس، با مروري بر تحقيقات انجام شده در اين زمينه، به توضيح تاثيرات روان شناختي رنگ و نور و ارائه برخي نکات ضروري براي انتخاب رنگ و تنظيم نور و روشنايي مناسب در فضاهاي آموزشي (مدارس) پرداخته است. روش تحقيق از نوع کتابخانه اي و ابزار پژوهش فيش برداري بوده است. يافته هاي پژوهش حاکي از آن بود که رنگ و نور به کار رفته در فضاهاي آموزشي از تاثيرگذارترين عوامل در يادگيري هستند که بايد با سن و دوره تحصيلي دانش آموزان هماهنگي و مطابقت لازم را داشته باشند. به طور کلي، نتايج اين پژوهش نشان داد که کلاس هاي به رنگ آبي روشن، تخته سبز رنگ، سقف سفيد، کف خاکستري و ميز و صندلي هاي مات و نيز استفاده مناسب از نور و روشنايي طبيعي (نور خورشيد) بيشترين اثر و نقش را در ايجاد احساس لذت و آرامش و يادگيري دانش آموزان ايفا مي کنند. بنابراين، بر اساس يافته هاي پژوهش، راهکارهايي براي بهينه سازي فضاهاي آموزشي در کشور ارائه شده است.

 
کلید واژه: رنگ، نور، فضاهاي آموزشي، مدارس، يادگيري
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 1602   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی