مشخصات مقاله

عنوان: 

تخمين سرعت در ماشينهاي ترکشن القايي با استفاده از فيلتر کالمن تعميم يافته (EKF)

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: نزهتي شعاري مهرداد*
 
 *دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ايران
 
عنوان همایش: همايش حمل و نقل ريلي
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی: انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران
زمان:  1385دوره 8
 
 
چکیده: 

سادگي کنترل و ارزاني پياده سازي روشهاي کنترلي موتورهاي DC و از سوي ديگر پيچيدگيهاي روشهاي کنترلي براي موتورهاي القايي در کاربردهاي سرعت متغير باعث شد که سالها موتورهاي ترکشن DC در صنعت راه آهن به عنوان انتخاب اول مطرح باشند. در سالهاي اخير و با توجه به پيشرفت هاي انجام شده در زمينه نيمه هادي، توليد مدولار قطعات و تجهيزات الکترونيکي، ارزان شدن هزينه هاي پياده سازي و به بازار آمدن ريز پردازنده هاي قدرتمند با قابليتهاي کنترلي مناسب، اين امکان پديد آمده است که بتوان کنترل بسيار پيچيده ماشينهاي القايي را در کاربردهاي سرعت متغير بصورت ساده تر و اقتصادي تري پياده سازي نمود. روشهاي کنترل برداري امروزه بطور گسترده اي اتخاذ ميشوند. در اين روشها از يک سنسور سرعت براي فيدبک گرفتن از متغير سرعت ماشين استفاده ميشود. با توجه به محيط پر لغزش، شرايط دمايي نامناسب و ... استفاده از روشهاي کنترل برداري سنسورلس امروزه مورد توجه قرار گرفته اند. در اين روشها به جاي استفاده از سنسور سرعت، متغير سرعت را با تکنيکهاي خاصي محاسبه ميکنند. يکي از ساده ترين روشها استفاده از رويتگرهاي ليونبرگر يا فيلترهاي کالمن است. در اين مقاله از يک فيلتر کالمن تعميم يافته (EKF) براي تخمين سرعت يک ماشين القايي استفاده شده است. شبيه سازي ها در محيط سيمولينک انجام شده و تمامي پارامترهاي تخمين زده شده با مقادير اصلي مقايسه شده و تطابق مناسبي مشاهده شده است.

 
كليد واژه: کنترل سنسورلس، تخمين متغيرهاي حالت، رويتگرهاي ليونبرگر، فيلتر کالمن تعميم يافته
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 42   pdf-file
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی