مشخصات مقاله

عنوان: 

استراتژي و چالش هاي تحقيق و توسعه سينا كاشي در مسير جهاني شدن

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: نعمتي زيارت علي*,ماله ميرچگيني يحيي,اورند انور
 
 *دانشگاه صنعتي شريف، تهران، ايران
 
عنوان همایش: همايش بين المللي مراكز تحقيق و توسعه (جهاني شدن تحقيق و توسعه)
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی: انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معدن
زمان:  1386دوره 1
 
 
چکیده: 

از جمله ضرورتهاي تضمين بقا و توسعه شركت ها و سازمانها داشتن استراتژي و برنامه عملي براي پياده نمودن آنهاست. موفقيت در اين مسير، مستلزم همراهي، همياري و همفكري كليه عوامل دروني و بيروني شركت ها و سازمانهاست كه با توجه به شناخت دقيق و عملي از وضعيت داخلي، منطقه اي جهاني بايد صورت گيرد. با توجه به اهميت و آينده صنعت كاشي و سراميك در كشور وجهان، وضعيت تكنولوژيك و فني، سطح توليد و منابع انساني آن، به نظر مي رسد كه در ميان شرکتهاي رقيب شركت کاشي و سراميک سينا به دوران بلوغ و خود باوري رسيده و انتظار مي رود كه با اجرا برنامه هاي عملي طراحي شده در راستاي استراتژيك هاي تدوين شده، به دستاوردهاي خوبي در سطح كشور و جهان دست يافته و به عنوان عاملي در جهت ارتقا موقعيت كشور جمهوري اسلامي ايران تا سطح 5 كشور برتر جهان در اين صنعت باشد. نگاه شركت سينا به وضعيت توليد و بازار مصرف داخلي و خارجي، نگاه رقابتي است نه تهديد. مديريت شركت اين وضعيت را چالش فرارو مي داند جهت ارتقا و جهش.
در اين مقاله ضمن معرفي كليات طرح استراتژي شركت سينا كاشي در زمينه توليد، برقراري ارتباط با مراكز مهم تكنولوژيك، فني و عملي داخل و خارج از كشور و راهكارهاي دستيابي به اهداف فوق، جايگاه شركت (از نظر تجهيزات و ماشين آلات، نيروي انساني و امكانات جانبي) تحليل و سوابق فني، تكنولوژيك و عملي شركت و موفقيت هاي آن بهمراه برنامه هاي شركت در آينده به بحث گذاشته شده است.
همچنين سياست هاي مديريتي و رهبري شركت، مديريت منابع انساني، تكنولوژيكي، فني و عملي ارايه و تجزيه و تحليل شده است. در همين راستا ، شناسايي فرصت ها، تهديدات، نقاط قوت و ضعف شركت در گذشته و بهره جويي از آنها در برنامه ريزي آتي مد نظر قرار گرفته است. از جمله برنامه هاي عملي شده در اين شركت مطالعه و تدوين انواع استراتژيهاي قابل اجرا در سيستم، اولويت بندي آنها و بررسي كليه متغيرهاي مطرح در هر استراتژي بوده است. به عبارت ديگر، با اينكار ضمن بررسي عوامل موثر داخلي (از جنبه هايي مانند مديريت، تكنولوژي، مالي و سرمايه گذاري، توليد و بازاريابي) و خارجي (از جنبه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي، فناوري و رقابتي) در هر استراتژي بررسي و با كمي نمودن پارامتر ها، اولويت استراتژيها مشخص شد. به عبارت ديگر ماتريس برنامه ريزي استراتژيها بصورت جدول و بر اساس اهداف كمي و كيفي، استراتژيها قابل اجرا استخراج گرديد. در نهايت به کليات برنامه تحقيق و توسعه شرکت اشاره شده است.

 
كليد واژه: استراتژي، صنعت سراميك، اولويت بندي، ماتريس برنامه ريزي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 345   pdf-file
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی