براي رشد، بقا و سود دهي موسسات اقتصادي، تحقيقاتي و توليدي، نوآوري موثر لازم و ضروري مي باشد. در محيط فعلي، اگر شركت ها و سازمانها مي خواهند رقابتي باقي بمانند، بايد بطور موفقيت آميز ابتكار به خرج دهند و نوآور باشند. رقابت جهاني، تكنولوژي در حال ظهور و نياز روز افزون به محصولات عالي و برتر در چارچوب هاي زماني كوتاه تر همگي نيروي كمكي براي تحريك سازمان ها در قبول و اتخاذ ديدگاه هاي جديد و ابتكاري براي توسعه نوآوري مي باشند.
هدف اصلي اين مقاله، ايجاد يك ديدگاه روشن و شفاف در مورد نوآوري سازماني براي كمك به درك پرورش موفقيت آميز نوآوري و همچنين تعيين عوامل مهم و موثر بر توسعه نوآوري سازماني است. در اين راستا موانع تحقق و محرك هاي نوآوري ارايه خواهد شد و در پايان نتايج تحقيق موردي كه در چند مركز تحقيق و توسعه در ايران انجام شده ارايه مي گردد.