برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

شاخص هاي تجارت الکترونيک: مطالعه موردي ايران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: ميري اعظم السادات*
 
 *مرکز آمار ايران
 
عنوان همایش: همايش ملي تجارت الكترونيكي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران
زمان:  1386دوره 4
 
 
چکیده: 

رشد و توسعه اقتصاد و جامعه مبتني بر اطلاعات و تکنولوژي ايجاب مي کند تا شاخص هاي آماري متناسبي براي اندازه گيري مفاهيم و موضوعات جديد بوجود آمده، ايجاد و تعريف شود. يکي از موضوعات مطرح در دنياي مبتني بر اطلاعات، تجارت الکترونيک مي باشد. با توجه به اهميت اين موضوع و تاثير آن بر اقتصاد کشورها نياز شديدي به شاخص هاي آماري مناسب براي بررسي جنبه هاي مختلف مساله احساس مي شود. سياستگذاران؛ محققان و پژوهشگران؛ سرمايه گذاران، تجار و کسانيکه به نوعي درگير فعاليت هاي اقتصادي هستند؛ از عمده گروه هاي متقاضي شاخص هاي تجارت الکترونيک مي باشند. اما با توجه به گستردگي ابعاد و همچنين رشد و توسعه سريع و روزافزون تجارت الکترونيک، تعاريف مختلفي از آن ارايه شده است. از آنجاييکه تدوين شاخص هاي آماري مبتني بر تعاريف مي باشد لذا طيف وسيعي از شاخص ها جهت تهيه و تدوين، پيش رو قرار مي گيرد. به همين سبب کشورها، سازمان هاي بين المللي، مراکز پژوهشي و ... فعاليت هاي بسياري انجام داده اند تا تعريف و شاخص هاي يکساني جهت اندازه گيري تجارت الکترونيک ارايه نمايند. در اين صورت آمارهايي که گردآوري مي شوند قابليت مقايسه در سطح بين المللي را دارا مي باشند. در اين مقاله ابتدا تعاريف و شاخص هاي تجارت الکترونيک مورد تجزيه و تحليل قرار خواهد گرفت. بدنبال آن وضعيت کشورمان در زمينه تهيه و توليد شاخص هاي تجارت الکترونيک بررسي شده و وضعيت مطلوب ترسيم مي گردد.

 
کلید واژه: شاخص هاي آماري، تجارت الکترونيک
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 486   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی