برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

روش هدايت هندسي احداث سازه زير زميني نگهبان ايستگاه متروي B4 از خط 4 متروي تهران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: تقي پور عليرضا*
 
 *دانشگاه تبريز / دانشگاه صنعتي شريف و کالگري کانادا، شرکت بلند پايه
 
عنوان همایش: همايش ملي ژئوماتيك
نوع همایش:  دانشگاه آزاد اسلامي
حامی:  دانشگاه آزاد اسلامي شهرري
زمان:  1388دوره 1
 
 
چکیده: 

 پروژه ايستگاه متروي استاد معين (B4) يکي از ايستگاههاي مترو در حال احداث از خط 4 متروي تهران مي باشد که عمليات ساخت آن به روش زير زميني روسي (شمع و ريب) از شهريور 87 توسط شرکت بلند پايه آغاز شده است. در احداث ايستگاههاي متروي تهران به دليل عدم امکان مسدود ساختن خيابانهاي پرترافيک شهر همچون خيابان آزادي از روش روسي استفاده مي شود. در اين روش ابتدا يک تونل پيشرو در محور اصلي تونل حفر شده و سپس با احداث گالري هاي آدم رو سنگکي شکل، تاقهاي قوسي در دل خاک حفاري و بتن ريزي مي گردد تا بدين ترتيب سازه نگهبان بخشهاي مختلف ايستگاه ايجاد و سپس سازه اصلي در زير آن ساخته شود. نقشه برداري و هدايت هندسي چنين سازه هايي که بدليل پايدار نگهداشتن خاک بناچار در ابعاد بسيار کوچک در عمق خاک اجرا مي گردند نياز به بکار گيري روش خاص داشته و کيفيت و سرعت آن نقش بسيار در تعيين کننده در موفقيت پروژه دارد. براي هدايت تاقهاي قوسي شکل با دهنه 19 متر از شابلون گذاري و نصب ليزر ديستومات در تاقچه هايي که در طرفين ريب در امتداد ريب حفاري مي گردند استفاده مي شود. در اين مقاله سعي شده است به شرح نقشه برداري زير زميني در ساخت سازه هاي نگهبان ايستگاه متروي در حال احداث استاد معين با توجه به شرايط خاص موقعيت آن در فضاي زير خيابان آزادي در عمق 10 الي 20 متري زير مسيرخط يک اتوبوسراني تندروي تهران پرداخته شود.

 
کلید واژه: ايستگاه مترو، سازه نگهبان زير زميني، روش روسي، شمع و ريب، شابلون
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 370  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی