برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي عوامل موثر بر بازاريابي و صادرات زعفران در ايران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: محمدي حميد*
 
 *گروه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد مرودشت
 
عنوان همایش: همايش منطقه اي كشاورزي، محور رشد و توسعه
نوع همایش:  دانشگاه آزاد اسلامي
حامی:  دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
زمان:  1387دوره -
 
 
چکیده: 

اهداف اين مطالعه شامل تحليل بازاريابي زعفران در شهرستان استهبان و بررسي عوامل موثر بر صادرات زعفران در ايران بود. يافته ها نشان داد دو مسير بازاريابي زعفران وجود دارد. مسير اول بصورت توليدکنندگان، عطاري ها، مصرف کننده با حاشيه کل 500000 ريال و مسير دوم بصورت توليدکنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان، مصرف کنندگان با حاشيه کل 520000 ريال به ازاي هرکيلو مي باشد. در هر دو مسير بيش از 88 درصد از قيمت پرداختي مصرف کننده را توليدکننده دريافت مي کند. هزينه هاي بازاريابي و سهم حق العمل کاران از هزينه هاي بازاريابي در مسير اول (دوم) به ترتيب 351000 (353300) ريال و 64  (62)درصد به دست آمد. ناکارايي قيمتي در مسير اول حدود 70 درصد و در مسير دوم 67 درصد به دست آمد. ارقام ناکارايي فني نير براي دو مسير فوق به ترتيب 8.5 و 7.8 درصد محاسبه گرديد. نتايج حاصل از برآورد الگوهاي حاشيه بازاريابي نشان داد که قيمت خرده فروشي و هزينه هاي بازاريابي از عوامل موثر برحاشيه بازاريابي هستند. همچنين يافته هاي حاصل از برآورد تابع عرضه صادرات زعفران نيز حاکي از آن بود که صادرات زعفران ايران تا حدود زيادي تحت تاثير قيمت جهاني قرار دارد.
 
کلید واژه: بازاريابي، صادرات، زعفران، استان فارس
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 181   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی