برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مطالعه اثرات کوتاه مدت ترک مورفین بر یادگیری وحافظه فضایی موشهای صحرایی وابسته به مورفین

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: پيوستگان ناهيد*,فرشچي بحيره,صمدزاده سارا,پورمتعبد علي,توحيدي عاطفه,ندايي سيدارشاد
 
 *گروه فيزيولوژي‏، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه
 
عنوان همایش: كنگره فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، دانشگاه علوم پزشكي مشهد
زمان:  1386دوره 18
 
چکیده: 

زمينه و هدف: اثر وابستگي به مورفين بر يادگيري و حافظه فضايي بستگي به روشهاي القاي وابستگي دارد. قبلا گزارش شده كه وابستگي خوراكي به مورفين تشكيل يادگيري و حافظه فضايي را تسهيل ميكند. در مطالعه حاضر ما اثر كوتاه مدت حذف مورفين را بر يادگيري و حافظه فضايي در موش صحرايي بررسي نموديم.
روش: در اين مطالعه موشهاي صحرايي مورفين سولفات (در گروههاي وابسته و ترك مورفين روز 1 و ترك مورفين روز 7) يا سوكروز (در گروه شاهد) را در آب آشاميدني بمدت 30 روز متوالي دريافت نمودند. مطالعات ماز آبي موريس از روز 26 تا 30 همزمان با تجويز دارو (در گروههاي شاهد و وابسته) و يا پس از حذف مورفين (از روز 1 تا 5 در گروه ترك مورفين روز يك و يا از روز 7 تا 11 در گروه ترك مورفين روز هفت) انجام شد. شاخصه هاي يادگيري و حافظه فضايي توسط آناليز واريانس بررسي شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه تشكيل يادگيري فضايي در گروههاي وابسته و ترك مورفين بهتر از گروه شاهد است.
نتيجه گيري كلي: وابستگي خوراكي به مورفين تشكيل يادگيري فضايي در موشهاي صحرايي را تسهيل مي كند. اين اثر در خلال مدت زمان كوتاهي پس از حذف مورفين نيز كماكان ادامه مي يابد
.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 87  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی