برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاثير مصرف پيپيرين در شيردهي مادر بر روند يادگيري و تثبيت حافظه در موشهاي سوري جوان

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: زنگوري وحيد,زرگر نتاجي سيدصادق,ذاكر عباسيان مريم,مقدم نيا علي اكبر
 
 
 
عنوان همایش: كنگره فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، دانشگاه علوم پزشكي مشهد
زمان:  1386دوره 18
 
 
چکیده: 

مقدمه: تاکنون اثرات مختلفي از پيپرين (آلکالوئيد فلفل سياه) در سيستم عصبي مرکزي گزارش شده است. اين مطالعه در پي اثرات آن بر روند يادگيري موشهاي جوان است که مادران آنها در دوران شيردهي شان تحت تزريق دوزهاي مکرر پيپرين قرار گرفتند.
روش: در اين مطالعه ابتدا از موشهاي آماده زايمان استفاده گرديد. پس از زايمان مادران از روز اول زايمان تا روز بيست و پنجم بعد از آن، هر پنج روز يک دوز پيپرين
100 mg/kg دريافت نمودند. سپس موشهاي جوان از مادران جدا شده و جداگانه تا رسيدن به وزن مطلوب در آزمايشگاه نگهداري شدند. براي يادگيري از دستگاه step-through passive avoidance با سه دوره شوک (2، 4 و 8 ثانيه) استفاده شد. سپس يک ساعت، 24 ساعت و يک هفته پس از شوک، موشها از نظر recall ارزيابي شده و داده ها بصورت ثبت تعداد ثانيه هاي توقف در محفظه مربوطه جمع آوري شدند. زمان حداکثر اقامت 300 ثانيه در نظر گرفته شد.
يافته ها: در تمامي شوکها و زمانهاي محاسبه
recall، گروه دريافت کننده پيپرين بيشتر از سالين در فضايي که شوک دريافت نکردند اقامت داشتند. موشهاي گروه پسپرين در شوک 2 ثانيه در مقايسه با سالين يادگيري بيشتري نشان دادند (P=0.022). همچنين 24 ساعت بعد از شوک 4 ثانيه (P=0.035) و يک هفته پس از آن (P=0.022) موشهاي جوان در مقايسه با سالين يادگيري بيشتري داشتند. اين مساله در مورد شوک 8 ثانيه و يک هفته پس از آن در گروه پيپرين نيز مشاهده شد (P=0.002).
نتيجه گيري: پيپرين در دوره هاي مختلف شوک و در مقايسه با سالين توانست سبب افزايش ميزان يادگيري شود
.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 56  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی