برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

اثرات تقويت سروتونين اندوژن بر يادگيري احترازي غيرفعال در رات

نوع ارائه: سخنراني
نویسنده: شهيدي سيامك,جمال اميدي شيرين,عراقچيان مليحه,كمكي عليرضا,حشمتيان بهنام,ملكوتي سيدمنصور
 
 
 
عنوان همایش: كنگره فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، دانشگاه علوم پزشكي مشهد
زمان:  1386دوره 18
 
 
چکیده: 

مقدمه: فعالسازي يا بلوک کردن رسپتورهاي سروتونيني قادر است تغييراتي را در حافظه و يادگيري ايجاد کند. نقش فيزيولوژيک سروتونين در مدلهاي مختلف حافظه و يادگيري کاملا شناخته شده نيست. در اين مطالعه نقش سيستم سروتونرژيک اندوژن مغزي بر مراحل اکتساب، تثبيت و بخاطرآوري آزمون يادگيري و حافظه احترازي غيرفعال در رات نر بررسي شد.
روش: در اين مطالعه تجويز دهاني فلوكستين بعنوان مهار کننده برداشت مجدد سروتونين، قبل از آموزش يا بخاطر آوري، يا تزريق درون صفاقي آن بعد از آموزش به راتها در آزمون يادگيري و حافظه احترازي غير فعال انجام شد.
يافته ها: گروه دريافت کننده فلوکستين پيش از آموزش، نسبت به گروه کنترل خود تعداد دفعات شوک بيشتري جهت رسيدن به معيار يادگيري دريافت کردند. تفاوت معني داري بين تاخير در زمان ورود به قسمت تاريک دستگاه و همچنين مدت زمان سپري شده در قسمت تاريک دستگاه يادگيري احترازي بين گروههايي که بلافاصله بعد از اتمام آموزش و پيش از تست بخاطرآوري، فلوکستين يا سالين دريافت کرده بودند وجود نداشت.
نتيجه گيري: از نتايج بدست آمده در اين مطالعه مي توان استنتاج نمود که تقويت عملکرد سروتونين در سيناپسها در يادگيري احترازي غيرفعال راتهاي نرمال توانسته است که يادگيري را کاهش دهد، اما تاثير معناداري را در تثبيت اطلاعات يادگيري شده و بخاطرآوري آنها بجاي نگذاشته است. بنابراين بنظر ميرسد احتمالا سيستم سروتونيني موجود در نواحي مختلف مغزي تاثيرات متفاوتي را بر مراحل مختلف اين مدل از يادگيري بر جاي مي گذارند و عمدتا در مرحله يادگيري تاثيرگذارتر مي باشند
.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 138  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی