برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی واکنش متقابل سیستم α2- آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیر فعال در موش های صحرایی نر نژاد ویستار

نوع ارائه: سخنراني
نویسنده: حجتي زهرا,يغمايي پريچهره,عريان شهربانو
 
 
 
عنوان همایش: كنگره فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، دانشگاه علوم پزشكي مشهد
زمان:  1386دوره 18
 
چکیده: 

مقدمه: يادگيري فرايندي است که بر اثر تمرين دگرگوني هاي تدريجي و نسبتا پايداري را در رفتار موجود زنده پديد مي آورد در نتيجه عوامل مختلفي مثل دارو ها ميتوانند روي يادگيري تاثير داشته باشند از جمله داروهايي كه روي سيستم -α2آدرنرژيک اثر دارند و همچنين كافئين در چاي و قهوه و نوشيدني هاي كوكا يافت مي شوند.
روشها: به منظور مشخص كردن اثرات اين دارو ها ابتدا موش ها را در دستگاه استريوتاكسي در بطن سوم كانولا گذاري كرده وپس از يك هفته ريكاوري آنها را در دستگاه شاتل باكس آموزش داده و پس از آن در گروه هاي مختلف دارو ها به صورت داخل بطني
به ميزان (4-6-2-8atr/gm) يوهمبين و (6-4-2atr/gm) از كلونيدين و به ميزان (١٠-٢٠-٢٥rat/mg) كافيين تزريق گرديدو نيز ميزان اپتيمم اين دارو ها را باهم تجويز كرديم و 24 ساعت بعد سطح يادگيري آنهارا تست نموديم.
نتايج: نتايج نشان داده كه تزريق درون بطني يوهمبين و كافيين در غلظت هاي مختلف باعث افزايش سطح يادگيري و كلونيدين باعث كاهش سطح يادگيري نسبت به گروه كنترل مي گردد.
نتيجه گيري: كلونيدين بعنوان آگونيست
-α2آدرنرژيک باعث كاهش سطح يادگيري مي گردد و يوهمبين باانسداد گيرنده هاي α2-آدرنرژيک و كافيين با انسداد گيرنده هاي A1 و a2A آدنوزين باعث افزايش سطح يادگيري ميگردد.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 42  
 











آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی