برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

اثر وابستگي به مورفين، ايجاد شده به روش تزريق زير جلدي بر يادگيري و حافظه فضايي موش صحرايي با استفاده از ماز آبي موريس

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: كرمي دارابخاني حسين*,پورمتعبد علي,محرابي نسب انتظار,ثريا فائزه,مرادي سحر,حقيقي زاد هايده
 
 *گروه فيزيولوژي، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه
 
عنوان همایش: كنگره فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، دانشگاه علوم پزشكي مشهد
زمان:  1386دوره 18
 
 
چکیده: 

مقدمه: در مطالعه حاضر ما اثر وابستگي به مورفين را بر يادگيري و حافظه فضايي در موش صحرايي نر با استفاده از ماز آبي موريس بررسي نموديم.
روش كار: در اين تحقيق حيوانات مورفين سولفات (
10mg/Kg, s.c.) (در گروه هاي وابسته و حذف مورفين) يا نرمال سالين (در گروه شاهد) دو بار در روز (8 صبح و 8 شب) بمدت 15 روز متوالي دريافت نمودند. حيوانات گروه هاي شاهد و وابسته از روز 11 الي 15 و گروه حذف مورفين از روز 16 الي 20 تحت آزمايش قرار گرفتند. آزمايش حيوانات جهت بررسي فرآيند يادگيري در ماز آبي موريس به مدت 4 روز (هر روز چهار تجربه) انجام مي شد. در خلال چهار روز موقعيت سكوي پنهان ثابت باقي مي ماند (روزهاي آموزش). در روز پنجم جهت بررسي فرآيند حافظه فضايي حيوانات, سكو از آب خارج مي شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه مدت زمان و مسافت طي شده براي يافتن سكوي پنهان (در روزهاي آموزش) و همچنين درصد
زمان و درصد مسافت طي شده در ربع دايره هدف در مرحله probe trial تفاوت معني داري بين گروه هاي مورد مطالعه ندارد.
نتيجه گيري كلي: اين نتايج نشان مي دهد كه وابستگي به مورفين ايجاد شده به روش حاضر هيچگونه اثر معني داري بر فرآيند يادگيري و حافظه فضايي ندارد كه ممكن است ناشي از ايجاد تحمل نسبي به مورفين در حيوانات مورد مطالعه باشد.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 98  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی