برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

ارتباط بين كارت امتيازي متوازن Balanced Scorecard و بهبود تطبيقي Benchmarking در تعيين استراتژي در سطوح شركت

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: آقاپور اميرحسين,آذرآسا عباس
 
 
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي مديران كيفيت
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  شرکت فرآیند تحقیق
زمان:  1384دوره 6
 
 
چکیده: 

 كارت امتيازي متوازن (BSC) و بهبود تطبيقي (Benchmarking) از موثرترين و مهمترين ابزارهاي كسب و كار در سالهاي اخير است .BSC در يك سيستم مديريت استراتژيك در انجام فر آيندهاي مهم مديريتي زير بكار گرفته ميشود :
 -١ شفاف و روشن كردن چشم انداز و استراتژيها.
 -٢ تسهيل در انتقال و تفهيم استراتژيها بين سطوح مختلف مديريتي.
 -٣
ارتباط ميان اهداف استراتژيك و عملياتي نمودن برنامه هاي استراتژيك به برنامه هاي اجرايي.
-٤  بوجود آوردن يك سيستم اندازه گيري و ارايه بازخوردهاي استراتژيك و ارتقاي كيفيت يادگيري .
 -٥ كالبد شكافي سازمان براي درك نقاط قوت و ضعف (فرصتهاي بهبود).
از سوي ديگر Benchmarking مقايسه و الگوبرداري يك سازمان از سازمانهاي موفق ديگر مي باشد و با توجه به رويكرد Benchmarking كه يك فرآيند اندازه گيري پيوسته مي باشد و در مقايسه فرآيندهاي تجاري خود با فرآيندهاي قابل مقايسه در سازمان پيشرو براي بدست آوردن اطلاعاتي است كه به سازمان كمك خواهد كه بهبودها را تعيين و آنها را انجام دهد .
سازمانها براي تعيين، پياده سازي و بهبود چشم انداز، استراتژيها و ماموريتها از رويكرد استفاده نموده و در جهت تعالي سازماني نسبت به ارتقا فرآيندها، عملكردها،Benchmarking  محصولات و ساير فعاليتها در مقايسه با سازمانهاي موفق اقدام مي نمايند. انواع مختلف Benchmarking را مي توان بر مبناي آنچه مقايسه مي شود و موردي كه در قبال آن مقايسه صورت مي گيرد تعريف نمود: مقايسه چه مواردي) Benchmarking عملكرد، فرآيند، استراتژيك) در مقايسه با چه مواردي. (داخلي، رقابتي، كاركردي، ژنريك Benchmarking (Benchmarking جهت اجراي كارت امتيازي متوازن و تعيين استراتژي ها در سطوح شركت از رويكرد استفاده شده كه ارتباط Benchmarking با استراتژي ها و برنامه ريزي استراتژيك در چهار پرسپكتيو BSC از طريق سه جنبه زير برقرار مي گردد :
 -١ 
چه زمينه هايي Benchmark شود .
 -٢ شركت با چه شركتهاي معياري مقايسه شود .
 -٣
بر اساس نتايج حاصل از بررسي Benchmark چه تغييراتي بايد انجام پذيرد .
در پياده سازي استراتژي سازمانها جنبه هاي زير از اهميت بسزايي برخودار مي باشند :
 الف
- جنبه HARD سازماني، شامل توصيف استراتژي (STRATEGY MAPS) و اجراي آن (توسط فرآيندها و رويه ها) و اندازه گيري آنها.
ب - جنبه SOFT سازماني، شامل رهبري، رشد و پرورش، فرهنگ و كارگروهي در تنظيمات استراتژيك سازمان با ديد چهار جانبه BSC و تعيين استراتژي در سطوح سازماني و معيارهاي اندازه گيري در BSC از طريق Benchmarking سازمانها ميسر مي باشد .

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 86  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی