مشخصات مقاله

عنوان: 

مديريت كيفيت فراگير در آموزش و پرورش

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: ابزري مهدي‌,يزدخواستي علي
 
 
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي مديران كيفيت
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی: شرکت فرآیند تحقیق
زمان:  1384دوره 6
 
 
چکیده: 

امروزه مدارس در جهان پيشرفته و در حال تغيير، به اجتماعات يادگيرنده تبديل شده اند. در اين مرحله مدرسه فرايند تكامل خود را طي مي كند به طوري كه به مركزي براي جامعه يادگيري بزرگ تر تبديل مي شود. مدرسه مكاني است كه همه مي توانند از خدمات آن بهره مند شوند. در اجتماعات يادگيرنده، مدرسه از نقش محدود خود به سوي نقش گسترده تري به عنوان "سازنده انسان ها و مركزي براي تبديل و پردازش اطلاعات" حركت كرده است. ما اكنون در عصر و جهان اطلاعاتي زندگي مي كنيم. جهان اطلاعاتي و فراصنعتي نويد رسيدن به شيوه جديد و پيشرفته زندگي را مي دهد. براي تحقق اين امر، فرهنگ تفاهم و تعهد بايد در جهت مصالح همگاني و منابع ملي ايجاد شو د و توسعه يابد. آموزش و پرورش بايد از گذر مدارس، چگونگي دست يافتن به اين فرهنگ را نشان دهد. مدارس بايد به نيازهاي دانش آموزان پاسخ دهند و مهارت ها و ابزارهايي براي موفق شدن در جامعه در حال تغيير را به آنان عرضه كنند. مدارس كيفي، از نتايج پياده سازي مدير يت كيفيت جامع در مدارس بوده و حسن ارتباط بين كاركنان از جمله معلمان و دانش آموزان و توسعه رفتار آنان در كلاس، افزايش اثربخشي مدرسه و كاربرد مفاهيم و ابزارهاي مديريت كيفيت جامع را به همراه دارد. به طور حتم، ويژگيهاي برخورداري از TQM در راستاي بهره مندي از وجود مدارس كيفي در آموزش و پرورش، قادر است پاسخ مناسب به تحولات ضروري در اين حوزه كه نشانه مدارس پيشرفته امروز در جهان مي باشد را فراهم سازد. اين مزيت قادر است مدارس را از وضعيت سنتي به مدارس كيفي تغيير دهد. اين مقاله در نظر دارد ضمن طرح مفهوم TQM، در خصوص اهميت اين موضوع در آموزش و پرورش و به ويژه در مدارس براي دستيابي به الگوي "مدارس كيفي"، به عوامل موثر در برخورداري از اين مهم، بپردازد.

 
کلید واژه: كيفيت، مديريت كيفيت جامع، آموزش و پرورش، مدرسه
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 493  
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی