مشخصات مقاله

عنوان: 

فلسفه و جايگاه مسووليت اخلاقي و اجتماعي در مديريت كيفيت سازمان ها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: انصاري منوچهر,محمدي مهدي
 
 
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي مديران كيفيت
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی: شرکت فرآیند تحقیق
زمان:  1384دوره 6
 
 
چکیده: 

مفهوم "مديريت اصول اخلاقي كيفيت"، مفهومي جديد است كه سعي دارد از طريق تعيين مسووليت اخلاقي بخش هاي درگير در توسعه و بكارگيري تكنولوژي ها و محصولات جديد، مسيري بين اين تئوري و عمل باز كند. تصميم گيري اخلاقي در موسسات صنعتي، مستلزم پيوند خوردن كليه "فرآيندهاي درون سازماني" با "اصول اجتماعي و اخلاقي خارج از سازمان" است. از اين رو، براي دستيابي به كيفيت فراگير لازم است پيوندي مناسب ميان "مديريت كيفيت فراگير" و "اصول اخلاقي و اجتماعي" برقرار شود. اين مفهوم سعي دارد مسووليت هاي توليدكنندگان و استفاده كنندگان از تكنولوژي را مطابق با سطح درگيري آنها در فرآيندهاي طراحي تا بكارگيري تكنولوژي تعيين كند. شناخت نيازهاي اجتماعي و اخلاقي استفاده كنندگان و داخل نمودن اين نيازها در كليه فرآيندهاي سازماني، نشان دهنده اين موضوع است كه "بعد اجتماعي تكنولوژي"، در مديريت اصول اخلاقي كيفيت، نقش كليدي ايفا مي كند. پذيرش تكنولوژي هاي جديد در اجتماع، زماني پيش مي آيد كه نيازمندي ها و اصول اخلاقي حاكم بر اجتماع، در فرآيند طراحي در نظر گرفته شوند. از اين رو، سازمان ها براي دستيابي به موفقيت اقتصادي، نيازمند يك تعامل دو جانبه موثر با اجتماع هستند. از اين طريق، مي توان به يك "بازي برنده - برنده" دست يافت.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 43  
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی