برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

توسعه کارآفريني در دانشگاه ها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: بهيان مينا*
 
 *دانشگاه اصفهان
 
عنوان همایش: همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  دانشگاه تربیت مدرس و وزرات علوم و تحقیقات و فناوری
زمان:  1384دوره 2
 
 
چکیده: 

امروزه تنگناهاي رقابتي در امر اقتصاد و ديگر عرصه ها و نيز به منظور حرکت مديريت سنتي به فرا مدرن، توسعه فناوري، اطلاع رساني و تغيير و تحولات در کليه زمينه ها، موجب توجه بيشتر به مفهوم کارآفريني شده است. که به تدريج به نحو چشمگيري در بسياري از دانشگاه هاي جهان شکل گرفته است.
کارآفريني به فرآيند شناسايي فرصت هاي جديد، ايجاد کسب و کار و سازمان هاي جديد، نوآور و رشد يابنده اي براي بهره برداري از فرصت هاي شناسايي شده اطلاق مي گردد. کارآفريني نيز مي تواند از سرمايه هاي راکد به خوبي استفاده بهينه نمايد و توان بهره برداري مناسب از علم و تخصص و هنر ديگران را دارد.
ويژگي هاي کارآفرينان عبارتند از: خلاقيت، نوآوري، نياز به توفيق، تعامل به مخاطره پذيري، دارا بودن کنترل دروني، عزم و اراده، پشتکار، اتکا به نفس، استقلال طلبي، تحمل ابهام و ... از پيامدهايي که فرايند کارآفريني به همراه خود دارد مي توان به ايجاد و تقسيم ثروت، ايجاد شغل، ايجاد انتقال تکنولوژي، افزايش بهره وري و ... اشاره نمود. که با مطالعه اين دو مي توان به توسعه کارآفريني و حمايت از کارآفرينان و ايجاد بستر مناسب براي رشد آنان، مشکل اساسي را مرتفع کرد و با توجه به ظرفيت هاي بالقوه ايکه در بخش هاي مختلف وجود دارد، با برطرف نمودن موانع بتوان به بسترسازي مناسب براي فعاليت کارآفرينان، موثر واقع شد.
اهميت کارآفريني در روند توسعه و رشد اقتصادي جهان، بسياري از کشورهاي در حال توسعه را ترغيب نموده است تا با حداکثر امکانات و بهره برداري از دستاوردهاي پژوهشي تعداد بيشتري از آحاد را به سمت کارآفريني ترغيب و هدايت نمايند.
سه مفهومي که دانشگاه کارآفريني مي تواند در بر داشته باشد عبارتند از:
-
دانشگاه به عنوان سازمان کارآفريني
-
کادر دانشگاه اعم از اعضا هيات علمي و غير علمي و دانشجويان به عنوان کارآفرين
-
پيروي تعامل دانشگاه با محيط از الگوي کارآفريني
با شروع برنامه پنج ساله سوم (1379) طرح هاي مختلف و متنوعي از جمله به منظور ارتقا رشد و توسعه کشور به اجرا درآمد که يکي از اين طرح ها موضوع کارآفريني است. طرح جامع توسعه کارآفريني در سطح چندين وزارتخانه منجمله وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز شد.
دانشگاه اصفهان نيز از سال 81 به عنوان يکي از دانشگاه هاي مجري طرح کارآفريني معرفي شده و فعاليت هاي اوليه اي را نيز در راستاي اجراي طرح و بکارگيري راهبردهاي آن به منظور نيل به اهداف آغاز نموده است.
اين مقاله در نظر دارد ضمن بيان فعاليت ها و تحقيقات انجام شده و بررسي نتايج آن در مرکز کارآفريني دانشگاه اصفهان، نقش هر يک ازسه مفهوم ذکر شده به شرح فوق، که دانشگاه کارآفريني به طور موردي دانشگاه اصفهان مي تواند داشته باشد را نيز پژوهش نمايد.

 
کلید واژه: کارآفريني، دانشگاهها، فناوري، رشد اقتصادي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 118  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی