برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

پرستاري مدرسه به عنوان يک فرصت شغلي

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: جعفري صديقه*
 
 *دانشکده پرستاري و مامايي شهيد بهشتي
 
عنوان همایش: همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  دانشگاه تربیت مدرس و وزرات علوم و تحقیقات و فناوری
زمان:  1384دوره 2
 
 
چکیده: 

مدرسه به عنوان کانوني براي اصلاح و هدايت دانش آموزان، آنان را براي عضويت مفيد و ويژه در جامعه آماده مي سازد. سنين مدرسه از 6 سالگي آغاز و تا 18 سالگي ادامه دارد. اين دوران به سه دوره دبستان، راهنمايي و دبيرستان تقسيم مي گردد. دانش آموزان در هر دوره در شرايط خاص رشد جسمي، فکري، رواني - اجتماعي قرار دارند. در اين دوران تحولات چشم گيري در آنان در حال وقوع است که رفتار و تعامل با آنان نيازمند روش هاي اصولي و مدبرانه است. در جريان سال هاي اوليه زندگي با ارزش ها و منش هاي پدران و مادران فرديت و شخصيت آنان شکل مي گيرد و با ورود به مدرسه محدوديت هايي براي رفتار آنها در نظر گرفته مي شود که اين محدوديت ها و نظارت ها در تکامل آنان نقش مهمي ايفا مي نمايد. در هر دوره از مقاطع تحصيلي نيازهاي جسمي - بهداشتي، اجتماعي - رواني آنان متفاوت مي باشد و به منظور فراهم نمودن محيطي بهداشتي و امن و سازگار، برقراري اصول و مقررات با هدف مشخص و پرورش فرزنداني سالم، خلاق و مسوول در مقابل خود و ديگران، لازم است افراد متخصصي نظارت و کنترل بر روي حفظ سلامتي و ارتقا جسمي - رواني و اجتماعي آنان داشته باشند و با توجه به حيطه فعاليت پرستاران، پرستاري مدرسه با توجه به اصول بهداشت در مدارس مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است که فعاليت ويژه اي از حرفه پرستاري است. بهداشت مدارس بر چهار اصل استوار است که شامل بررسي سلامتي پيشبرد سلامتي فعاليتهاي پيشگيري کننده از بيماريها و صدمات و توسعه قوانين و خط مشي ها که هر يک اجزا متفاوتي دارد.
C.D.C
 (مرکز کنترل بيماريها) برنامه هاي بهداشتي مدارس را به هشت جز تقسيم مي کند که شامل آموزش بهداشت، آموزش جسمي، خدمات تغذيه اي، خدمات رواني - اجتماعي، بهداشت مدرسه و کارکنان و بهداشت خانواده و جامعه که شرح آن به مورد بحث گذاشته خواهد شد. هم چينين انجمن ملي پرستاران مدرسه (NASN) مسووليت پرستاران را در مدرسه نه تنها در مقابل دانش آموزان، بلکه در مقابل خانواده، جامعه و معلمين با اهداف اوليه، ثانويه و ثالثيه بيان مي دارد. به طوري که پرستاران قادرند مشکلات هر مرحله را بررسي نموده و با اهداف خاص سلامتي، آموزش، حمايت و پي گيري جهت حفظ و ارتقا سلامتي آنان تدابير خاصي را برنامه ريزي نموده و دانش آموز، خانواده، معلمين و جامعه را براي رسيدن به سطح مطلوب سلامتي، ايمني و ايفاي نقش کمک نمايند. لذا با توجه به تعدد مدارس در سطح کشور و گزارشاتي که از مشکلات در مدارس به لحاظ بهداشتي - جسمي و رواني - اجتماعي وجود دارد و با توجه به مشخصات حرفه پرستاري، به نظر مي رسد که اشتغال پرستاران در مدارس در دوره هاي مختلف مقاطع تحصيلي با سيستم ارزشيابي مدون رسميت يابد و در اين خصوص وزارت آموزش و پرورش با مشارکت وزارت بهداشت و درمان پروانه کار صادر نمايند. بديهي است همياري و تعاون ساير مراکز خدماتي -  بهداشتي، مشاوره اي با هماهنگي پرستاران مدرسه در به ثمر رسيدن تلاش جهت پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و محافظت آنان از انحرافات و پرورش اصول اخلاقي و مذهبي لازم است، به گونه اي که مورد تاييد و قبول جامعه باشد. لذا در راستاي سياست اشتغال زايي نياز به شرکت هاي خدمات بهداشت و سلامت مدارس نيز احساس مي گردد. در نهايت اميد است فرزنداني سالم، مسوول و فعال و مفيد به حال جامعه و به سوي سازندگي پرورش يابند.

 
کلید واژه: فرصتهاي شغلي، پرستاري مدرسه، آموزش عالي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 124  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی