مشخصات مقاله

عنوان: 

زنان، نظام آموزش عالي كشور و اشتغال

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: مجتبوي دلويي آذرميدخت*
 
 *دانشگاه تربیت مدرس
 
عنوان همایش: همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی: دانشگاه تربیت مدرس و وزرات علوم و تحقیقات و فناوری
زمان:  1384دوره 2
 
 
چکیده: 

توجه به وضعيت اشتغال زنان و هدايت آنها به بازار كار مي تواند زمينه بهره گيري بهتر جامعه از اين نيروي بالقوه را فراهم آورد. به همين دليل شناخت مجموعه عواملي كه زمينه ساز مشاركت هر چه بيشتر اين جمعيت توانمند در عرصه هاي اجتماعي و اقتصادي كشور است، از اولويت ويژه اي برخوردار است. مهمترين عوامل موثر در اشتغال زنان در بازاركار احتمالا ميزان تحصيلات آنان است. زنان آموزش ديده علاقه مندند تا از مهارتهاي خود در بازار كار بهره گيرند. جذب زنان تحصيلكرده به بازار كار مستلزم سرمايه گذاري هاي بيشتري است.
در حالي كه سالهاي 80-1338، شاخص هاي مربوط به اشتغال زنان در فعاليتهاي اقتصادي تغيير چنداني نداشته است، تفاوت اين شاخص ها در ميان زنان و مردان شاغل همواره قابل ملاحظه بوده است. بدين ترتيب، جامعه ما نتوانسته از نيروي كار بالقوه زنان به صورتي كارآمد استفاده و آنان را به عرصه توليد هدايت كند. آمار نشان مي دهد كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته صنعتي، سهم زنان در فعاليتهاي اقتصادي از 60 درصد هم بيشتر است (سازمان توسعه و همكاري اقتصادي OECD، 2002).
در حالي كه سهم زنان شاغل در كشورهاي در حال توسعه از 30 درصد فراتر نرفته، اين ميزان در كشور ما در حدود 12 درصد است. (بانك جهاني، 2002). سرمايه گذاري در آموزش زنان، از يك سو با افزايش مهارتها و آمادگي آنان براي ورود به بازاركار، به توسعه اقتصادي پايدار و مبتني بر دانش و كاربرد فناوري كمك مي كند و از سوي ديگر تحولي قابل ملاحظه در جهان بيني و فرهنگ آنان و جايگاه مادر و تربيت كننده نسل فردا بوجود مي آورد. از آنجا كه آموزش زنان در ارتقا سطح بهداشت و سلامت كودكان تاثير مي گذارد و موجب پيشرفته تحصيلي فرزندان مي شود، داراي آثار خارجي مثبتي است كه براي جامعه ارزش فراواني دارد و همين موضوع سبب شده است كه در سراسر جهان، آموزش زنان در صدر برنامه هاي ملي قرار گيرد. (مسعود صادقي. 1383، ص 6-5).

 
کلید واژه: زنان، اشتغال، فعاليتهاي اقتصادي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 83  
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی