مشخصات مقاله

عنوان: 

نقش آموزش عالي در توسعه اشتغال و ايجاد مزيت رقابتي

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: پيرايش رضا*
 
 *دانشگاه زنجان
 
عنوان همایش: همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی: دانشگاه تربیت مدرس و وزرات علوم و تحقیقات و فناوری
زمان:  1384دوره 2
 
 
چکیده: 

ما در جهاني بسر مي بريم كه روند تغييرات و تحولات شتاب چشمگيري بخود گرفته است. تنوع ابزار و فناوريهاي مورد استفاده در جريان زندگي و در عرصه مختلف اقتصاد و اجتماع روز بروز بيشتر مي شود. در شروع قرن 21 بدليل سه مقوله مهم، رقابت بين شركتها و ملل قوت و وسعت شديدي بخود گرفته است. عامل اول آن است كه محصولات نويني (كالاها و خدمات جديدي) كه ويژگي هاي بديع در آنها ديده مي شود، جايگزين محصولات قديمي شده است. عامل دوم آن است كه دورة عمر محصولات بدليل رشد فن آوري و شيوع نوآوري بشدت كوتاه شده است. مثلا در رشته الكترونيك اين دوره به كمتر از 6 ماه و در رشته عمران و سازه اين دوره به كمتر از 4 سال رسيده است. عامل سوم آنست كه بازارهاي داخلي جاي خود را به بازارهاي خارجي و جهاني داده است و بسياري از شركتها در صحنه رقابت، نيازمند حضور فعال در بازارهاي جهاني هستند.
براي اينكه كشور عزيزمان با محوريت و نظام جمهوري اسلامي بتواند جايگاه و نقش بيش از پيش خود را در اين عرضه به جهانيان نشان دهد و جهانيان را به خود جذب نمايد و در دور حلقه قدرتمند نظام اسلامي گرد آورد، نيازمند آنست كه برتري و مزيت هاي رقابتي خويش را در عرصه مختلف علمي و اقتصادي و اجتماعي به جهانيان بنماياند. امروزه ديگر مهم اين نيست كه منابع در كجا و در اختيار كدام كشور است يعني داشتن منابع اوليه و طبيعي صرفا براي حركتهاي توسعه ملل، مزيت مطلق و منحصر بفرد تلقي نمي شود، بلكه مهم آنست كه توانايي در خلق انديشه ها و ايده ها و محصولات جديد كه منجر به ايجاد ارزشهاي جديد مي شود، در اختيار چه كشوري قرار دارد. كدام كشور است كه با تكيه بر منابع انساني ماهر و متخصص و خلاق و يادگيرنده مي تواند اين ايده ها را به فعل تبديل نمايد. از اينرو در قرن حاضر صرفا در اختيار داشتن منابع طبيعي يك فرصت نيست، بلكه فنآوري و تبديل اين ذخاير به محصولات بديع و نو و برنامه ريزي اقتصادي با محوريت علم و دانش يك مزيت و صلاحيت هسته اي را ايجاد مي كند. شناسايي و آگاهي نسبت به قابليتها و صلاحيتهاي ممتاز (Competency Core) و سرمايه گذاري بر محوريت دانش و آگاهي، خلق كسب و كارهاي جديد بر اساس نيازها و خواسته هاي جوامع بشري از عوامل مهم برتري رقابتي در بين كشورها تلقي مي شود. لذا با سرمايه گذاري در منابع (بويژه منابع انساني و خلق دانش و بكارگيري آن در فرآيند عمل) ميتوان مزيتهاي رقابتي را در كشورها خلق نمود. با تمركز بر اقتصاد دانش محور و توسعه آموزش عالي بر اساس نيازهاي جديد جامعه بشري و توسعه اشتغال در چنين بخشهايي مي توان چشم انداز توسعه كشور را در اقتصاد جهاني هموار نمود. در اين مقاله ضمن توجه به اهداف فوق ابتدا به بين چالشها و مشكلات اشتغال كشور پرداخته نقش و ويژگي هاي اقتصاد مبتني بردانش تشريح و ويژگي هاي سازمانهاي يادگيرنده كه از مشخصه هاي بارز اقتصادهاي توسعه يافته است تشريح و سپس تاثير برنامه ريزيهاي آموزش عالي و توسعه اشتغال جهت پاسخگويي به نيازهاي جامعه داخلي و جهاني را مورد تحليل قرار خواهيم داد. كشورمان با در اختيار داشتن نيروهاي جوان و پرانرژي جوياي كار مي توانند در بازار رقابتي جهاني جايگاه ويژه اي براي خود با تلاش دست اندركاران و مديران توانمند كسب نمايد بشرطي كه به نيروهاي متعهد و جوان خودباور داشته و ميدان و عرصه را براي شكوفاسازي و به فعليت بخشيدن آنها آماده نمايد.

 
کلید واژه: آموزش عالي، توسعه اشتغال، مزيت رقابت
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 109  
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی