مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي مسايل و مشكلات اشتغال زايي صنوف توليدي و خدمات فني كشور با تاكيد بر فارغ التحصيلان دانشگاهها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: دباغ رحيم*
 
 *موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
عنوان همایش: همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی: دانشگاه تربیت مدرس و وزرات علوم و تحقیقات و فناوری
زمان:  1384دوره 2
 
 
چکیده: 

در حال حاضر مساله بيكاري بويژه براي جوانان و حتي فارغ التحصيلان دانشگاهها از معضلات بسيار مهم كشور محسوب مي شود و با توجه به محدود بودن توانايي جذبآنان در مراكز دولتي راهي جز بكارگماري آنان در بخش خصوصي و خوداشتغالي وجود ندارد. با توجه به اينكه بخش عمده فعاليتهاي بخش خصوصي كشور و ايجاد خود اشتغالي ها در كسب و كارهاي كوچك بصورت انواع صنوف توليدي، خدمات فني، خدماتي و توزيعي مي باشند و بدليل اينكه فعاليتهاي توليدي و خدمات فني از فعاليتهاي زيربنايي و اساسي محسوب مي شوند. بنابراين اين مقاله مساله اشتغال زايي و توسعه واحد هاي صنفي مذكور در سطح كشور و استاني با تاكيد بر دانش آموختگان دانشگاهها را مورد بررسي قرار مي دهد. در مقاله علاوه بر اينكه با شاخصهاي مختلف آماري، تحولات تعداد و شاغلين واحدهاي صنفي (توليدي و خدمات فني) در طي چهار سال گذشته از جمله سطوح تحصيلي كارفرمايان واحدهاي صنفي تحليل مي شود و همچنين رسته هاي شغلي صنوف فوق، با بيشترين پتانسيل اشتغال زايي در سطح استانها و كشور مشخص مي شود. با روش پيمايشي (پرسشنامه و مصاحبه) از صاحبنظران، كارشناسان مجرب مربوطه و كليه روساي اتحاديه هاي صنوف توليدي و خدمات فني شهر تهران، مسايل و راهكارهاي اشتغال زايي آنان بررسي و اولويت بندي انجام مي شود.
در مجموع چالشها و مسايل مربوط به اشتغال زايي و تحولات آن با تاكيد بر تحصيل كردگان دانشگاهي در صنوف از ديدگاه خرد (واحدهاي صنفي) و همچنين از ديدگاه كلان (مسوولين و كارشناسان مربوطه) بررسي  مي شود و در اين راستا توان اشتغال زايي و تراكم واحد هاي صنفي از نظر تعداد و شاغلين آنها نسبت به جمعيت استانهاي كشور (طي سالهاي 1377-1382) مورد بررسي قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: صنوف توليدي، فارغ التحصيلان دانشگاهها، اشتغالزايي، خدمات فني
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 133  
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی