برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

توسعه مدلی برای اندازه گیری سطح بلوغ فرآیند قیمت گذاری فناوری در سازمانهای مولد دانش

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: شفيعا محمدعلي,سيدحسيني سيدمحمد,شاكري آرنوش*
 
 *دانشگاه علم و صنعت ايران
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي مديريت تكنولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن مدیریت تکنولوژی ایران، پارک فن آوری پردیس، دانشگاه علامه طباطبایی، سازمان صنایع هوا فضا
زمان:  1389دوره 4
 
 
چکیده: 

قيمت گذاري يکي از ارکان اصلي تجارت انواع محصولات، اعم از کالا و خدمات، در دنياست. بسياري از تئوريهاي بازاريابي، قيمت را بعنوان يکي از چهار جزء اصلي بازاريابي محصول -در کنار محصول، بازار فروش و پيشبرد فروش- به حساب آورده اند. در عين حال در بسياري از مواقع فرآيند قيمت گذاري به دلايل مختلف بصورت مطلوبي انجام نمي گيرد و اين به راحتي باعث شکست تجاري يا حداقل ايجاد فرصتهاي از دست رفته خواهد شد. مي توان اکثر تئوريهاي قيمت گذاري را در سه دسته روشهاي هزينه محور، روشهاي بازار محور و روشهاي درآمد محور تقسيم بندي کرد. در عين حال فرآيند قيمت گذاري - بعنوان بخشي از فرآيند کلي تر تجاري سازي فناوري- در هر يک از روشهاي فوق الذکر داراي ويژگيهاي مختلفي است که تغيير آنها باعث افزايش يا افت کيفيت تعيين قيمت براي فناوري خواهد شد. لذا مي توان سطوح کيفي مختلفي را براي فرآيند قيمت گذاري در نظر گرفت که اصطلاحا «سطوح بلوغ قيمت گذاري» ناميده شده اند. در اين مقاله، با معرفي ويژگيهاي هر يک از سطوح بلوغ قيمت گذاري، مدلي براي تعيين سطح فرآيند اجرا شده براي قيمت گذاري يک فناوري ارائه و اعتبارسنجي شده است.

 
کلید واژه: تجاري سازي، قيمت گذاري، فناوري، سطح بلوغ، مدل ارزيابي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 120   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی