برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی الگوی ارتباطی خانواده با پیشرفت تحصیلی یا رضایت تحصیلی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: حسینی ابریشمی ملیحه*
 
 *دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي علوم اجتماعي و روان شناسي ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  انديشکده مطالعات علوم و فناوري اشراق
زمان:  1399دوره 7
 
چکیده: 
در خانواده هایی که تحقیر، تهدید و سرزنش وجود دارد، ارتباط مناسب و توام با اعتماد در بین اعضا وجود ندارد، مرزهای بین اعضای خانواده روشن و واضح نیست، نقش ها و وظایف اعضاء متناسب با سطح رشدی آنها نیست، حل مسأله و مشکل به طور مناسب اتفاق نمی افتد، همراهی عاطفی وجود ندارد، و تعارض ها به طور مناسب حل و فصل نمی شود، عملکرد خانواده دچار مشکل است. عملکرد نامناسب خانواده و تعارض والد-نوجوان می تواند پیامدهای ناگواری برای نظام خانواده و اعضای آن داشته باشد که از جمله آن با توجه به نتیجه تحقیق حاضر تأثیر منفی آن بر پیشرفت تحصیلی فرزندان است. بنابراین، به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش پیشنهاد می شود از طریق تشکیل جلسات آموزشی و مشاوره ای برای خانواده ها عملکرد آنها را ارتقاء دهند. این جلسات می تواند در خصوص نحوه برقرای ارتباط در خانواده، شیوه حل مسأله، شیوه برخورد با تعارض، نحوه بیان و ابراز احساسات و پاسخگویی عاطفی، همچنین ویژگی های دوران نوجوانی و تحولات این دوران و تأثیر این تغییرات بر روابط والد-نوجوان انجام گیرد. به والدین نیز پیشنهاد می شود در جهت بهبود عملکرد خانواده خود و حل تعارض از طریق پرداختن به روابط در خانواده و شرکت در جلسات راهنمایی و مشاوره و استفاده از منابع موجود در خصوص خانواده های موفق اقدام نمایند.
 
کلید واژه: خانواده,پیشرفت تحصیلی,رضایت تحصیلی
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 70   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی