برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

اثربخشی روش آموزشی نقشه مفهومی و تداوم آن بر پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزش دانش آموزان

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: رسولی مه آسا*
 
 *دانشگاه تهران غرب / آموزش و پرورش تهران منطقه 18
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي پژوهش هاي سازمان و مديريت
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه پژوهش مديريت مدبر
زمان:  1400دوره 1
 
چکیده: 
این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر کاربرد ترسیم نقشه های مفهومی با استفاده از رایانه در مقایسه با روش رایج ترسیم نقشه های مفهومی با استفاده از قلم و کاغذ، در افزایش سطح یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زمین شناسی دوره دبیرستان انجام گرفته است. نقشه مفهومی ابزاری مناسب برای سازماندهی مفاهیم در ذهن، در ساختاری معنادار است. نقشه های مفهومی ابزاری مفید برای تشخیص بد فهمی دانش آموزان و کمک به دانش آموزان جهت ارتقا و بهبود یادگیری آنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی نقشه های مفهومی بر یادگیری مفاهیم درس ریاضی و ایجاد انگیزه جعت یادگیری صورت گرفته است. . طرح به کاررفته دراین تحقیق ازنوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است. ابزاراندازه گیری متغیرها و جمع آوری داده ها شامل آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر (1992)، نقشه های مفهومی دانش آموزان هستند. نتایج نهایی تحقیق نشان می دهدکه شیوه تدریس نقشه مفهومی نسبت به شیوه تدریس متداول در میزان پیشرفت تحصیلی، نگرش و ایجاد انگیزش دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.
 
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی,نقشه مفهومی,انگیزش,دانش آموزان دوره متوسطه اول
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 31   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی