برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مفهوم و مصداق تعلیم وتربیت در اندیشه ی ابن سینا

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: قادری محمد*
 
 *دانشگاه فرهنگیان کردستان
 
عنوان همایش: همايش ملي روانشناسي، تعليم و تربيت و سبك زندگي
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  دانشگاه پيام نور قزوين
زمان:  1398دوره 3
 
چکیده: 
تعلیم و تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقت گیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام، تعیین اهدافی است که قصد داریم به آن ها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روش ها است. آگاهی از روش ها و اهداف تعلیم و تربیت مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ، به ویژه اسلامی است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه ابو علی سینا می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیلی استنادی است که محتوای متون و نظریات ابن سینا را تحلیل می نماید. . منابع تحقیق شامل کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات، مقالات، و پژوهش ها و تحقیقات مرتبط با موضوع می باشد. ابزار گرد آوری داده ها از طریق فیش برداری است. جامعه آماری شامل توضیحات مکتوب و منابع الکترونیک می باشد. نمونه آماری تمام منابع مکتوب و الکترونیک در دسترس می باشد. ابن سینا مهم ترین و اصلی ترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال می داند. کسب اعتدال و میانه روی و کسب فضائل اخلاقی نیز از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت این فیلسوف بزرگ است. به نظر این فیلسوف لازمه تعلیم و تربیت شناخت متعلم نیز می باشد و او نه تنها به بعد فردی تربیت بلکه به بعد اجتماعی آن نیز پرداخته و به ابعاد گوناگون تعلیم و تربیت نظر داشته و بر این کار کاملا مسلط بوده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با تحقیق در اندیشه های این دانشمند گرانمایه، به اهمیت تعلیم و تربیت از نظر وی پرداخته و روش ها و مراحل تعلیم و تربیت از منظر ایشان بیان شود و در آخر در حد توان خود به یک جمع بندی اجمالی پرداخت.
 
کلید واژه: تعلیم وتربیت,ابن سینا,عقل نظری,انسان,اجتماعی
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 107   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی