برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

چگونه توانستم مشکل خواندن دانش آموزم را برطرف کنم و مهارت خواندن را در وی تقویت کنم

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: زين العابديني زهره*
 
 *آموزش و پرورش
 
عنوان همایش: همايش ملي پژوهش هاي مديريت و علوم انساني در ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه پژوهشي مديريت مدبر
زمان:  1398دوره 7
 
چکیده: 
اصطلاح اختلال يا ناتواني يادگيري به يک نوع نارسايي شناختي در يک يا چند فرايند ذهني در زمينه ي درک صحيح زبان گفتاري، نوشتاري، شنيداري، خواندن و. . . است. از اساسي ترين مشکلاتي که کودکان با نارسايي هاي ويژه با آن رو به رو هستند، ناتواني خواندن است. در ارزيابي ورودي ابتداي سال تحصيلي از دانش آموزان متوجه دانش آموزي شدم که در خواندن بسيار ضعيف عمل مي کرد. هدف از پژوهش حاضر اين بود که مشکل خواندن دانش آموزم را رفع کرده و مهارت خواندن را در وي تقويت کنم. براي اين کار از اقدام پژوهي استفاده شد. براي گردآوري اطلاعات از روش هاي مشاهده، مصاحبه با مادر، آزمون هاي تشخيصي (آزمون رشد ادراک ديداري فراستيگ، آزمون تلفظ صداهاي حروف، حافظه شنيداري، توالي شنيداري و حساسيت شنيداري و تميز شنيداري) آزمون خواندن متن و آزمون املا استفاده شد. پس از برگزاري 12 جلسه آموزش ويژه براي دانش آموز داراي اختلال خواندن و مشاهده ي عملکرد وي در جلسات آخر و پس آزمون يافته ها حاکي از پيشرفت او در روند خواندن بود به طوري که نتايج نشان داد فراواني اشتباه در تشخيص حروف مشابه مانند خ ج ح چ و ب پ ت به حداقل رسيد و در صورت اشتباه خواندن بلافاصله تصحيح مي کرد. حروف الفبا را شناخته و توانايي ترکيب آن ها را براي ساخت کلمه تا حد قابل قبولي کسب کرد. با به دست آوردن توانايي خواندن و افزايش اعتماد به نفس، نسبت به خواندن متون درسي علاقه نشان داده و با تقويت حافظه ديداري و شنيداري نه تنها در خواندن که در املا هم پيشرفت کرد.
 
کلید واژه: اختلال يادگيري,اختلال خواندن,مهارت خواندن
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 6803   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی