برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی تأثیر جنسیت در میزان یادگیری دروس ریاضیات و زبان انگلیسی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: هدايتي شاهدي سعيده*,مقوم محمدحسين
 
 *پرديس فاطمه الزهراء (س)، دانشگاه فرهنگيان، يزد
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي يافته هاي نوين در حوزه ياددهي و يادگيري
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن مطالعات برنامه درسي ايران شعبه هرمزگان
زمان:  1397دوره 1
 
 
چکیده: 
در سال هاي پيش از دبستان و تا پايان دوره ي کودکي از لحاظ توانايي يادگيري رياضي تفاوتي بين دو جنس ديده نمي شود. طي دوران ابتدايي و تا دوازده سالگي عملکرد پسران و دختران يکسان و حتي عملکرد دختران بهتر از پسران است اما برتري پسران از پانزده سالگي و با قدم نهادن در دوره ي دبيرستان آشکار مي شود و در دانشگاه به اوج مي رسد. هدف از انجام اين پژوهش مقايسه يادگيري دختران و پسران در دروس زبان انگليسي و رياضي است. جامعه ي آماري شامل کليه ي دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمايي و نمونه شامل 280 نفر (140 نفر دختر و 140 نفر پسر) دانش آموز سال سوم راهنمايي (انتخاب به روش خوشه اي) مي باشد. براي امکان انجام مقايسه، نمرات آزمون نهايي سال سوم راهنمايي در دو درس رياضي و زبان انگليسي به آزمون هاي استاندارد تبديل شدند. نتايج نشان داد که بين يادگيري درس زبان انگليسي و رياضيات پسران و دختران با يکديگر تفاوت معني داري وجود دارد و دختران نسبت به پسران در يادگيري اين درس موفق تر هستند. بررسي انجام شده در مورد تأثير جنسيت بر فراگيري رياضيات و زبان خارجي، مبين اين نکته است که در نظر گرفتن تفاوت جنسيتي در برنامه آموزشي لازم به نظر مي رسد و نتايج مطلوبي به همراه خواهد داشت.
 
کلید واژه: يادگيري,انگليسي,رياضي,دختر,پسر
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 548   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی