هويت يک مفهوم کليدي است که براي رفاه و سلامت رواني کودک محسوب مي گردد که نقش حياتي در کنترل زندگي و مديريت تجارب فرد ايفا مي نمايد. ويژگي هاي عصر کنوني اين چنين ايجاب مي کند که والدين و مربيان با توجه به مقتضيات سني و زماني راهکارهاي مناسب ارائه دهند. هويت جنسي کودکان در هر کدام از برهه هاي زماني متفاوت است و آگاهي والدين و مربيان و مشاوران از اين سير تشکيل شدن هويت مي تواند به کودکان کمک کننده باشد. سه مرحله متمايز در رشد هويت جنسي عبارت اند از: هويت جنسي، ثبات جنسي و استواري جنسي تربيت جنسي بايد در يک برنامه ريزي زمان بندي شده، متناسب با مقتضيات سني و به پيروي از عقل و مبتني بر شناخت نيازها و قابليت هاي فراگيران صورت گيرد. عدم توجه به شرايط سني، ذهني و فکري در هر مرحله از رشد و طرح شتاب زده مسائل جنسي مي تواند آسيب زا باشد و ناهنجاري هايي را باعث شود که با فلسفه تربيت و رشد ناسازگار باشد.ايجاد عادات مطلوب جنسي، پاسخ هاي در خور فهم و مناسب به سوالات جنسي کودکان کمک به شکل گيري هويت جنسي سالم کودک و پيشگيري از بيداري جنسي پيش از موعد اعم نکاتي است که بايد در تربيت جنسي کودکان پيش دبستاني مد نظر قرار گيرد. مقاله حاضر نگاهي گذرا به شکل گير هويت و تربيت جنسي در دوره پيش دبستاني، به تصوير مي کشد و رهنمودهايي براي مشاوران و والدين به منظور شناخت هويت و تربيت جنسي دوره پيش دبستاني ارائه مي دهد.