نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی نقش ادبیات (داستان و شعر) در تثبیت هویت کودکان ایرانی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: نوراني معصومه*
 
 *پيش دبستاني فضيلت ناحيه يک آموزش و پرورش شهر اهواز
 
عنوان همایش: همايش ملي هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  وزارت آموزش و پرورش اداره كل آموزش و پرورش استان يزد
زمان:  1397دوره 1
 
چکیده: 

هدف کلي اين تحقيق بررسي نقش ادبيات (داستان و شعر) در تثبيت هويت کودکان ايراني مي باشد. يکي از موضوع هاي پايه اي، دنياي مدرن مساله هويت است. موجوديت هر انساني به طرز تلقي او از خود وابسته است، علاقه و پيوند فرد به جامعه، فرهنگ و تاريخ خود، نوع نگرش و تلقي او را از خويش رقم مي زند. ارزشها، فرهنگ، تاريخ و دين و در مجموع هويت ملي و ديني، وسيله همبستگي اجتماعي هستند، و انتقال اين ارزشها باعث پيوند فرهنگي مي گردد. ادبيات آيينه تمام نماي فرهنگ يک ملت است که در آن شخصيت فردي، اجتماعي و فرهنگ يک قوم منعکس مي شود. روش انجام اين پژوهش، مطالعه اسنادي مي باشد. نتايج اين پژوهش به طور کلي نشان مي دهد که ادبيات (قصه و شعر) در شکل گيري و تثبيت هويت ملي کودکان نقش مهمي دارد. هويت ملي و ديني به عنوان يک عنصر مهم در شخصيت بخشي به کودکان مي باشد، بايد از ظرفيت هاي داستان ها و شعرها در اين امر کمک گرفت. براي پرورش ديدگاه تاريخي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي، مي توان از مهارت ها و وسايل مختلفي استفاده نمود که بخشي از اين تربيت پذيري از راه القاي مستقيم يا غيرمستقيم مانند خواندن داستان اتفاق مي افتد. به کمک يک داستان يا شعر خوب به راحتي مي تواند ابعاد مختلف هويت را به مخاطب بشناسد و او را در جهت يافتن هويت درست ياري نمايد.

 
کلید واژه: ادبيات، قصه، شعر، هويت ملي، کودکان
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 276   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی