برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی در رابطه با ابعاد هویت ملی کودکان

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: ابراهيمي جعفر*,جواني شهين,خليلي معصومه,سلطاني عليرضا
 
 *اداره آموزش دوره دوم ابتدايي، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
 
عنوان همایش: همايش ملي هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  وزارت آموزش و پرورش اداره كل آموزش و پرورش استان يزد
زمان:  1397دوره 1
 
چکیده: 

اين تحقيق با هدف تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره آموزش ابتدايي در رابطه با ابعاد هويت ملي کودکان انجام گرفته است. روش تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر نحوه گرد آوري داده ها مي توان آن را در زمره تحقيقات تحليل محتوا از نوع کمي تلقي نمود. جامعه پژوهش کتاب هاي درسي دوره ابتدايي بوده است که از مجموع 39 جلد کتاب در اين دوره، 15 جلد کتاب با 3 عنوان هديه هاي آسماني، بخوانيم و تعليمات اجتماعي انتخاب و تحليل محتوا شده اند. براي گردآوري داده ها از سيستم مقوله بندي و تجزيه و تحليل آن ها از آزمون آماري کاي دو با بهره گيري از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتايج به دست آمده حاکي از اين است که بيش ترين ميزان توجه کتاب هاي درسي دوره ابتدايي در ميان حوزه هاي مختلف در کتاب تعليمات اجتماعي پايه پنجم و مربوط به حوزه سياسي بوده است. کم ترين ميزان توجه کتاب هاي درسي دوره ابتدايي در ميان حوزه هاي مختلف در کتاب هديه هاي آسماني پايه دوم و مربوط به حوزه پژوهش و فناوري بوده و با توجه به ساختار تصوير در کتاب هاي درسي دوره ابتدايي و ملموس و عيني بودن مطالب براي دانش آموزان کم ترين ميزان توجه مربوط به کتاب بخوانيم پايه ششم در حوزه هاي مختلف شده است و بيش ترين ميزان توجه با ساختار تصوير مربوط به تعليمات اجتماعي پايه ششم گرديده است. در نتايج به دست آمده بين محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي و ابعاد هويت ملي کودکان تفاوت معنا داري وجود داشته است.

 
کلید واژه: تحليل محتوا، کتب درسي، دوره ابتدايي، ابعاد هويت ملي کودکان
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 1113   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی