نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان: 

نقش علوم گوناگون (معارف، هنر، ادبیات و....) در هویت یابی کودکان پیش دبستانی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: رستي رويا*
 
 *دانشگاه پيام نور، واحد کنگان
 
عنوان همایش: همايش ملي هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  وزارت آموزش و پرورش اداره كل آموزش و پرورش استان يزد
زمان:  1397دوره 1
 
چکیده: 

يکي از شيوه هاي تربيتي مناسب براي رسيدن انسان به کمال، تربيت ديني به دليل نزديکي به فطرت انسان است که در متون روايات، سيره و سنت به اهميت اين سبک زندگي و تربيت ديني تاکيد بسياري شده است، اين امر به ويژه براي کودکان از جهت تاثير مستقيم آن بر شکل گيري شخصيت و هويت فرداي آنها از اهميت ويژهاي برخوردار است.همچنين بهره مندي از زيبايي هاي ادبيات (متون شعر و داستان) در فرايند هويت يابي کودکان پيش دبستاني به جهت عدم سوادآموزي و توانايي در خواندن و نوشتن، به راحتي محقق نميشود و اين فرايند آنان را از لذائذ متون زيباي شعر و داستان و نکات ارزشمندي که در آن نهفته است دور مي سازد. بنابراين به نظر ميرسد ميتوان از طريق خواندن متون ادبي نظم و نثر براي کودکان پيش دبستاني با توجه به دايره واژگاني و گستره زباني و لغوي در آنان، آنها را با اين متون ارزشمند و فاخر آشنا نمود و هويت ايراني اسلامي را در آنها تقويت کرد. مقاله حاضر کوشيده است تا با توجه به ويژگيهاي شناختي کودک پيش دبستاني و ضمن تعريفي جامع و گذرا از ادبيات کودک نقش و اهميت ژانرهاي آن بويژه معارف و متون ديني، شعر، داستان، قصه، ترانه و.. را در کودکان پيش دبستاني بکاود و به اين نتيجه برسد که متون ديني، منظوم و منثور فارسي ذخايري ارزشمند از داستان و حکايات و ارزشهاست که ميتواند براي کودک پيش دبستاني به سادگي قابل شناخت باشد و هويت ايراني را در او تقويت کند.

 
کلید واژه: هويت، کودک پيش دبستاني، ادبيات کودک، قالبهاي ادبيات کودک براي کودکان پيش دبستاني
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 107   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی