برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

نقش هنر و ادبیات، شعر و داستان در فرآیند هویت یابی کودکان

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: سليقه مريم*
 
 *
 
عنوان همایش: همايش ملي هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  وزارت آموزش و پرورش اداره كل آموزش و پرورش استان يزد
زمان:  1397دوره 1
 
 
چکیده: 

اين مقاله جستاري است به اين موضوع مهم و اينکه قصه به مثابه اثر هنري جنبه هاي بسياري دارد که همواره براي پژوهش همچون معنا و تاثير روان شناختي آن ارزشمند است چرا که قصه ها برخلاف شکلهاي ديگر ادبيات، کودک را در راه کشف هويت و معناي زندگي خويش هدايت مي کند و قصه ها به کودک مي آموزند که براي ادامه تکامل شخصيت فردي چه تجربه هايي ضروري اند و به آنها اطمينان مي دهند که يک زندگي مفيد و ثمربخش در دسترسي انسان قرار دارد. حتي اگر موانع بسياري بر سر راه او باشد. اما اگر در برابر مبارزات بسيار وحشتناک، هراسي به خود راه دهد هرگز نمي تواند به هويت واقعي خويش دست يابد. همچنين در ادامه مقاله آمده است ميراث فرهنگي ما کمابيش به همان اندازه داراي اهميت است به شرطي که به گونه درستي به کودک انتقال داده شود و ادبيات براي کودکان خردسال اين وظيفه را به بهترين وجه انجام مي دهد و با توجه به اين ديدگاه ادبيات کودکان سهم بزرگي در رشد و تکامل روح و شخصيت کودک دارد. و در اين ميان قصه و داستان وسيله انتقال و شناخت ميراث فرهنگي است و کودکاني که داستان مي خوانند کمتر اتفاق مي افتد دچار اليناسيون و خودباختگي فرهنگي شوند و ادبيات کلا ماهيت دوگانه دارد يعني هم امکان لذت بردن را فراهم مي کند و هم شناخت را گسترش مي دهد و همچنين وارد کردن کودکان و نوجوانان به دنياي شعر ضمانتي است براي حفظ خلاقيت و تداوم نگاه نوجوي آنها. و هر شعر کمک مي کند که کودک و نوجوان دريافت تازه اي از جهان به دست آورد و کودک و نوجوان با خواندن شعر خلاقيت، احساسات قوي نگاه هاي نو و تجربه هاي زياد شاعر شريک مي شود و پيشنهاداتي آورده شده است.

 
کلید واژه: هنر، ادبيات، شعر، داستان، هويت يابي کودکان
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 645   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی