موضوع هويت و تقويت هويت ملي از جمله مسائلي است که هر جامعه اي به آن نياز اساسي دارد. در ايران نيز در سال هاي اخير موضوع هويت، هويت بخشي و تقويت هويت ملي مورد توجه قرار گرفته است، اما در رسيدن به اين هدف بايد راه هاي بسياري پشت سر گذاشته شود. از آن جا که آموزش موضوعات گوناگون در سنين کودکي موثرتر است، لذا دبستان به عنوان اولين جامعه رسمي آموزشي نقش پررنگ تري در تقويت هويت ملي کودکان دارد. در مقاله حاضر، مولفه هاي هويت ملي در کتاب هاي فارسي مقطع ابتدايي در سال تحصيلي 97-1396 بررسي شده اند. هدف از اين پژوهش شناسايي ميزان پرداختن به موضوع هويت ملي، ديني (اسلامي)، مذهبي (شيعي) و محلي در اين کتاب ها بوده است. روش تحقيق تحليل محتوا و حجم نمونه 254 مطلب درسي و 632 عکس در کتاب هاي اول تا ششم مقطع ابتدايي است. يافته ها بيانگر اين مطلب است که در 68 درصد از کل مطالب موجود و 59.5 درصد از کل عکس ها به مولفه هاي هويت توجه شده است. بررسي ها نشان دادند 52 درصد مطالب، مولفه هاي هويت ملي و 40 درصد مولفه هاي ديني ( اسلامي)، هم چنين 51.7 درصد از عکس ها مرتبط به هويت ديني و 41.8 درصد مرتبط با هويت ملي بوده اند. نتيجه تحقيق نشانگر اين موضوع است که در کتاب هاي فارسي مقطع دبستان به موضوع هويت محلي توجه بسيار ناچيزي شده است.