برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی راهبردهای تجاری سازی نتایج پژوهش ها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: نامداريان ليلا*
 
 *پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران (ايرانداک)، تهران، ايران
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي مديريت، كارآفريني و توسعه اقتصادي
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  موسسه آموزش عالي تاكستان
زمان:  1397دوره 4
 
چکیده: 

امروزه، موضوع تجاري سازي نتايج پژوهش ها به شدت از سوي محافل دانشگاهي و تحقيقاتي مورد توجه قرار گرفته است. برنامه ريزي راهبردي يکي از گام هاي اوليه و مهم فرآيند تجاري سازي نتايج پژوهش هاست و برپايه تجزيه وتحليل محيط بيروني و دروني سازمان انجام مي شود. در همين راستا، در مقاله حاضر ضمن معرفي راهبردهاي مختلف تجاري سازي، تلاش شده است تا از طريق مرور گسترده ادبيات موضوع، کليه عوامل تاثير گذار در تدوين و انتخاب راهبرد تجاري سازي، شناسايي شود. بر اساس نتايج به دست آمده، ثبت پتنت، تشکيل شرکت هاي اسپين آف دانشگاهي، انجام هاي پژوهش هاي مشترک با بخش صنعت از جمله مهمترين راهبردهاي تجاري سازي نتايج پژوهش ها هستند. علاوه بر اين، نتايج اين مقاله نشان مي دهد دارايي هاي مکمل، محيط، تجربه فردي، عامل انگيزش و ويژگي هاي شخصيتي، نهادها و قوانين بازي، منابع مالي، رقابت، عدم اطمينان، شبکه هاي دانشگاه، وجود مراکز تحقيقاتي بين رشته اي، طبيعت تحقيق، برنامه هاي آموزش کارآفريني، وجود پارک ها و مراکز رشد دانشگاهي، فرهنگ دانشگاه، سياست هاي دانشگاه، کيفيت محققان، تعداد متخصصان تجاري سازي، سطح فناوري، ساختار و فرآيند و مديريت سازماني، عوامل مرتبط با دولت از جمله مهمترين عوامل موثر بر راهبرد تجاري سازي نتايج پژوهش ها است.

 
کلید واژه: تجاري سازي، پژوهش، راهبرد، برنامه ريزي راهبردي، عوامل موثر بر راهبرد تجاري سازي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 253   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی